De SP vindt: raadsleden in stembureaus één grote poppenkast

20 februari 2014

De SP vindt: raadsleden in stembureaus één grote poppenkast

In West Maas en Waal is het de gewoonste zaak van de wereld dat een wethouder samen met een of twee (raads) leden van zijn partij in het stembureau zit. En nog in het eigen dorp ook! De SP is hier fel op tegen. Lees hieronder de brief aan het college van B&W.

Geachte Burgemeester en Wethouders,

Op 19 februari 2014 heeft er een gesprek plaatsgevonden tussen vertegenwoordigers van de SP, Gert Jan Joosen en Willeke van Ooijen, vertegenwoordigers van SMW, burgemeester Steenkamp en Dhr. Arissen. Onderwerp van het gesprek was de verdeling van (kandidaat) raadsleden en wethouders over de diverse stembureaus.

Hoewel de SP er van uit gaat dat de meeste (kandidaat) raadsleden lid zijn van uit hun maatschappelijke betrokkenheid en geen blijk geven van hun politieke voorkeur, vinden wij het niet wenselijk dat (kandidaat) raadsleden en wethouders deze positie innemen. Hiervoor hebben wij de volgende overwegingen:

Zowel (kandidaat) raadsleden als wethouders zijn actief op sociale media, maar ook aanwezig in radio en tv uitzendingen en in berichten in de lokale media die voorzien zijn van foto’s. Zij nemen deel aan (verkiezing-) activiteiten in de gemeente en zijn hierdoor steeds herkenbaarder voor inwoners van onze gemeente. Hiermee wordt ook duidelijk van welke politieke partij zij zijn.

Ook al is er geen twijfel aan de integriteit van raadsleden, de kiesraad adviseert om terughoudend te zijn met het benoemen van (kandidaat) raadsleden en wethouders, als lid van een stembureau. Dit omdat elke schijn van belangenverstrengeling voorkomen moet worden.

Er kan sprake zijn van onbewuste en onbedoelde beïnvloeding van kiezers door raadsleden die lid zijn van een stembureau vanwege hun bekendheid bij de inwoners van de gemeente. De SP is van mening dat ook dit dient te worden tegengegaan.

Met name de situatie dat een wethouder met twee leden van dezelfde partij, lid is van een stembureau in de woonplaats van deze wethouder en partijleden, wekt de schijn van belangenverstrengeling. De SP meent dat hiermee een boodschap aan de kiezer wordt afgegeven.

Hoewel de burgemeester als hoofd van het stembureau hiervoor de bevoegdheid heeft, werd tijdens het gesprek duidelijk dat er niets aan de huidige gang van zaken veranderd zal worden. De SP betreurt de opstelling van de burgemeester en de gemeentesecretaris en trekt hieruit de volgende conclusie:

Met deze opstelling van de gemeente, wordt het democratisch proces geen recht gedaan. De SP wil hieraan niet meewerken en heeft alle kandidaten van de SP die benoemd zijn als lid van een stembureau, opgeroepen zich terug te trekken.

Met vriendelijke groeten,

Namens de SP West Maas en Waal,

Willeke van Ooijen, voorzitter/lijsttrekker
Gert Jan Joosen, campagneleider/bestuurslid

Reacties

Het is een grof schandaal dat raadsleden en een wethouder van de gemeente West Maas en waal zitting nemen in het stembureau. Reden te meer om op de SP te gaan stemmen! Het moet afgelopen zijn met de boerenmaffia!!!!