SP start meldpunt huurproblemen.

16 maart 2014

SP start meldpunt huurproblemen.

In het najaar van 2013 heeft de SP een huurenquête gehouden in alle dorpen van onze gemeente. Op 8 november waren bijna 40 bewoners aanwezig bij een openbare avond in Wamel, waar de huurenquête werd aangeboden aan twee bestuursleden van woningbouwcorporatie de Kernen. Tijdens de enquête zijn onderhoudsproblemen en vocht- en schimmelproblemen in onder andere de Poortstraat en de Saarskampen in Wamel en het Gement in Alphen aan het licht gekomen. Deze zijn op de openbare avond onder de aandacht gebracht van  de bestuursleden van de Kernen. Helaas is er tot nu toe niets aan gedaan. Dit terwijl onderhoud niet meer wordt gepleegd, maar de huurverhoging  wel gewoon door gaat. Wij zijn van mening dat een en ander niet te rijmen valt.

Mensen in huurwoningen van een woningcorporatie worden met het huidige kabinetsbeleid dubbel gepakt. Door de bezuinigingen die de regering oplegt aan woningcorporaties wordt de huur verhoogd en het grootschalig onderhoud aan huurwoningen wordt op de lange baan geschoven. Woningen zijn tochtig en moeilijk warm te stoken waardoor ook de energierekening omhoog gaat. De SP krijgt steeds meer verhalen van huurders te horen die hier tegenaan lopen. De huren gaan maximaal omhoog wanneer iemand verhuist. Dit onder het mom van huurnormalisatie. Betaalbare woningen tussen de 200 en 400 euro per maand verdwijnen in rap tempo. Ook worden nog steeds veel sociale huurwoningen verkocht. Deze staan vervolgens lange tijd leeg terwijl de wachtlijsten toenemen. De SP maakt zich hier veel zorgen over en heeft al eerder vragen gesteld aan de gemeenteraad en de suggestie gedaan om tot afspraken te komen met de corporatie.

In juli worden er weer huurverhogingen verwacht. Daarom vindt de SP dat het nu de tijd is om actie te ondernemen. Misschien kunnen de problemen dan voor het nieuwe winterseizoen worden opgelost. De bewoners uit de Poortstraat, Saarskampen en het Gement hebben hierover bericht gehad van de SP hulpdienst.

Omdat de SP niet alle huurders heeft gesproken wordt er nu  een meldpunt geopend op www.westmaasenwaal.sp.nl , waar huurders uit West Maas en Waal hun klachten en ervaringen kwijt kunnen. De SP zal deze meldingen gebruiken voor verdere acties richting de raad, richting de Kernen en richting Den Haag.

U kunt hieronder uw reactie kwijt. Als u uw emailadres vermeld neem de SP zo snel mogelijk contact met u op.

Reacties

Toen ik eind 2007 een huurhuis van de Kernen huurde, werd mij absoluut niet verteld dat het dakbeschot uit asbest is. Ik vind dit schandelig. Ik vind dat een verhuurder verplicht moet worden om aan een nieuwe huurder te melden dat er asbest dakbeschot in een huis is. De vorige huurders hadden van de zolder waar het asbest dakbeschot zit een opslagplaats gemaakt. Via een trap kun je op zolder komen. Alleen toen ik het huis ging bezichtigen deed het licht het op zolder niet en heb ik het asbest dakbeschot dus niet kunnen zien. Overigens zijn beide vorige bewoners aan de gevolgen van deze asbest gestorven. Mevrouw had maagkanker en meneer had longkanker. Vanaf begin 2008 toen ik erachter kwam wat echt op zolder lag heb ik de Kernen meerdere malen benaderd met de vraag op deze asbest eindelijk op te ruimen. Tot op heden is dit niet gebeurt. Wel gaat de huur telkens omhoog, ik vind dit grove nalatigheid.