MEDEWERKERS AXXICOM IN HET NAUW

13 juli 2014

MEDEWERKERS AXXICOM IN HET NAUW

De SP West Maas en waal kreeg op 5 mei een brief van een medewerkster van Axxicom (Thuiszorgorganisatie in West Maas en Waal). Daarin gaf ze aan dat alle medewerkers de keus kregen tussen salaris inleveren of ontslag. Bij een voltijds dienstverband houdt dat in dat thuishulpen met een vast contract 400 euro bruto erop achteruit gaan.

De SP heeft daarop contact gezocht met de regiobestuurder van Abvakabo FNV Leon van der Elsen. Hij heeft ons toegezegd in contact te treden met de directie van Axxicom. Medewerkers met een vast dienstverband worden nl. voor het blok gezet om deze korting op hun salaris te accepteren. Een thuishulp in schaal 15 heeft 10,18-12,65 bruto per uur. Dit wordt nu 9,28 -10,18 bruto. Ze gaan er ongeveer 400 euro bruto op achteruit bij fulltime. Wie gaat het hiervoor doen? Axxicom had in 2013 33 miljoen winst!

Volgens Simone Schraepler, algemeen directeur van Axxicom, is de maatregel noodzakelijk omdat West Maas en Waal 'een zwaar verlieslatend dossier' is. "Er wordt minder thuishulp gevraagd dan we diensten hebben. We zijn genoodzaakt dit te doen om iedereen aan het werk te houden."

De SP vindt de reactie van Simone Schraepler, dat West Maas en Waal een zeer verliesmakend dossier is, onzin. Dit is een trucje dat thuiszorgorganisaties door heel Nederland gebruiken. De SP vindt de tijd rijp dat de vakbond dit soort praktijken een halt toeroept.

De SP West Maas en Waal heeft deze botte salariskorting van Axxicom  ook in de raadsvergadering aan de orde gesteld. We hebben een motie ingediend waarin aan het College gevraagd werd om alleen zorg in te kopen, bij die organisaties die  fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden hebben. Deze motie werd verworpen door de FD en VVD en zelfs onze mede oppositiegenoten misten het sociale besef. Nu weet iedere West Maas en Waler meteen wie de enige sociale partij in West Maas en Waal is.

Ook de Wethouder is van mening dat de Gemeente geen arbeidsvoorwaardenpolitiek moet bedrijven. De SP vindt deze uitleg belachelijk. De Gemeente kan juist wel voorwaarden stellen bij de inkoop van (thuis)zorg. Want de gemeente is verantwoordelijk voor de hulp aan kwetsbare inwoners, vooral als het gaat om thuishulp. Het allerbelangrijkste is dat cliënten die thuishulp ontvangen kunnen rekenen op goede hulp. De medewerkers die deze hulp verlenen, hebben recht  op goede arbeidsvoorwaarden.

De SP West Maas en Waal laat het er niet bij zitten. Axxicom kan nog heel wat verwachten van ons. Daar hebben we echter wel de hulp van de medewerkers bij nodig! We roepen daarom alle thuishulpen van Axxicom op om contact met ons op te nemen. Ook als je alleen je verhaal kwijt wilt (anoniem) en ook als je geen lid bent van de vakbond.