Wordt West Maas en Waal de eerste gemeente die fractievolgers afschaft?

13 november 2014

Wordt West Maas en Waal de eerste gemeente die fractievolgers afschaft?

Woensdag 5 november stond de begroting voor 2015-2018 op de agenda. De coalitie heeft tijdens deze raadsvergadering inhoudelijk geen enkele bijdrage geleverd in de vorm van moties en amendementen. Met uitzondering dan van de motie om fractievolgers af te schaffen.

Op het moment krijgen fractievolgers geen vergoeding, maar door een wetswijziging is de gemeente van af 2015 verplicht een vergoeding toe te kennen. Wat wil het geval, de partij die gul geld uitgeeft aan populistisch beleid, wil 9000 euro besparen door alle fractievolgers af te schaffen. De Gemeente West Maas en Waal heeft hiermee de twijfelachtige eer de eerste gemeente te zijn die het democratisch proces de nek omdraait.

Voor de lezers die niet goed weten wat de taken van een fractievolger zijn. Fractievolgers zijn leden van de politieke partij die hun raadsleden ondersteunen. Dat kan zijn bij het schrijven van moties en/of amendementen, het vervangen van raadsleden bij RTG’s , kortom al het politieke handwerk wat  nodig is voor het uitvoeren van het raadswerk. Fractievolgers zijn daarnaast kandidaten voor de volgende verkiezingen. Een ander argument om met fractievolgers te werken is om inwoners van de gemeente te betrekken bij gemeentepolitiek. Hoewel ze verder geen invloed hebben op de besluitvorming komt dit het democratisch proces wel ten goede.

Deze argumenten legt de coalitie echter naast zich neer. Voor FD en VVD is het niet belangrijk om enthousiaste inwoners te betrekken bij de gemeentepolitiek. Wat telt is het overhouden van geld en uiterlijk vertoon. Wat wel blijft is het jaarlijkse raadsuitje inclusief diner met partner en de afsluiting van elke raadsvergadering aan de bar. Waar gratis wordt gedronken op kosten van de gemeenschap.

De grote vraag achter de motie om de fractievolgers af te schaffen werd aan het eind van de raadsvergadering door Willeke van Ooijen van de SP gesteld.  Of het werkelijk ging om die 9000 euro die de coalitie had uitgerekend of zat er een andere reden achter. Het antwoord daarop is niet moeilijk te bedenken. Vanaf het begin van de raadsperiode worden er door de oppositie in een hoog tempo vele moties en amendementen  ingebracht. Daardoor duren de raadsvergaderingen vaak tot 23.00 uur ‘s avonds of worden de volgende avond weer hervat. Dat is de coalitie een doorn in het oog. De vorige raadsperiode werd er weinig raadswerk verricht en daardoor zaten ze al voor 22.30 aan de bar. Het heeft er alle schijn van dat de FD en VVD, door de fractievolgers af te schaffen de stroom aan moties en amendementen  willen indammen. Wij denken dat daarop weinig hoop is. Het is jammer voor de VVD en FD maar zoals het vroeger was, wordt het nooit meer.

Reacties

Schandalig dat is typisch zuippolitiek liever snel aan de bar dan constructief bezig zijn. En dat ook nog van onze centen.