VERKIEZINGEN PROVINCIALE STATEN 18 MAART 2015

19 februari 2015

VERKIEZINGEN PROVINCIALE STATEN 18 MAART 2015

Foto: SP / SPnet

Voor veel mensen is de provincie een ver van mijn bed show. Deze keer zijn de verkiezingen voor de Provincie juist heel belangrijk. De Statenleden voor de provincie kiezen namelijk de Eerste Kamer. We hebben met de zorgwet gezien dat de Eerste Kamer zeker geen papieren tijger is. Dat geldt natuurlijk helemaal wanneer de SP daar met een flinke fractie vertegenwoordigd wordt. Dus zorg dat we NEE kunnen zeggen tegen RUTTE 2 en help mee deze campagne voor de SP tot een succes te maken.

Wist je trouwens dat Herman van Ooijen en Manon Reijnen ook op de lijst staan? (nr. 24 en 31).

Herman is onze organisatiesecretaris en kartrekker van het uitdeelpunt voor de voedselbank. Dit uitdeelpunt wordt deze maand geopend. Manon is voorzitter van het platform gehandicapten en zorgboerin. Als zorgboerin is zij ook lid van de ZLTO. Daarnaast is ze actief kerngroeplid en steunt ze de SP fractie. Steun de West Maas en Waalse kandidaten, ze trekken stemmen!
Speerpunten van de SP Gelderland:
Voor veel mensen zijn het zware tijden: economische crisis, hoge werkloosheid en zware bezuinigingen vanuit Den Haag en bij gemeenten. Dat geldt ook voor veel mensen in Gelderland. Wat de SP betreft neemt de rijke provincie Gelderland haar verantwoordelijkheid. Onze provincie heeft immers een miljardenvermogen overgehouden aan de verkoop van aandelen Nuon.
Ons voorstel is: de komende jaren investeert de provincie in een mooier, beter en menselijker Gelderland. Wij denken daarbij onder andere aan betere spoorlijnen, busverbindingen, betaalbare en duurzame woningen, culturele heropbouw en goede sportvoorzieningen voor iedereen.
Naast investeren is aandacht voor kleinschaligheid een belangrijk thema in dit verkiezingsprogramma. De SP wil meer respect voor het kleine en het kleinschalige. We willen een einde aan de ongebreidelde schaalvergroting. De weg van groot, groter, grootst is in onze ogen een doodlopende. Dat hebben we al gezien in de zorg en het onderwijs en zien we op steeds meer terreinen. Dus geen megawinkelcentra in het buitengebied maar investeren in binnensteden. Geen megastallen en megakassen, maar ruimte voor kleinschalige boerenbedrijven die kwaliteit bieden in plaats van kwantiteit. Leefbaarheid ook in de kleine dorpen, onder andere door behoud van buslijnen en bibliobussen, door betere bereikbaarheid voor mobiele telefoons en glasvezel in het buitengebied. Kleine vernieuwende en duurzame bedrijven steunen in plaats van multinationals die toch al megawinsten maken. Geld voor trapveldjes in plaats van dure topsportaccommodaties en dure topsportevenementen. Geen super provincies en gemeenten door herindelingen die niets opleveren en de afstand tussen bestuur en burger alleen maar vergroten.