FNV-SP demonstratie Red de Zorg een grandioos succes

14 september 2015

FNV-SP demonstratie Red de Zorg een grandioos succes

Foto: SP Wijk bij Duurstede / Elton

Op 12 september jl. was de grote Red de Zorg demonstratie van FNV en SP in Amsterdam. Natuurlijk was de SP West Maas en Waal ook naar Amsterdam afgereisd om een steentje bij te dragen aan het welslagen van deze demonstratie.

Wij waren rond 10.30 uur al in Amsterdam en liepen vol goede moed naar het Damrak. Onderweg kleurde de straat al behoorlijk wit en rood van de mededemonstranten. Het bord van Herman was weer een ware blikvanger en al ver voor we het Damrak bereikten al vele malen gefotografeerd.

Ook toen we eenmaal op het Damrak stonden trok Herman de aandacht van menig fotocamera. Ook een omroep, naar later bleek SBS6, was zeer geinteresseerd in het bord en het verhaal dat daarbij hoorde. Toen men in de gaten kreeg dat Herman niet in de zorg werkte vroeg men of Herman iemand wist die wel in de zorg werkte. 'Natuurlijk', zei Herman, 'mijn vrouw werkt in de zorg'. En zo trok Herman Willeke voor de camera om geinterviewd te worden. Zowel Herman als Willeke waren dezelfde avond te zien in Hart van Nederland!

Om 12:45 uur kwam de lange, lange stoet in beweging op weg naar het Westerpark. Naar schatting liepen zo'n 15.000 mensen mee in de demonstratie. De straten kleurden wit en rood van FNV en SP.

Aangekomen op het Westerpark betrad staatssecretaris Martin van Rijn onder luid gejoel het podium. Hij probeerde steeds zijn verhaal te doen, maar werd voortdurend onderbroken door een fluitconcert van de demonstranten. Na zijn toespraak, waarin hij niets toe te voegen had, verliet hij onder een oorverdovend fluitconcert het podium.

Toen kwamen er wat politici op het podium. Naast natuurlijk Emile Roemer, was er een politicus van Groenlinks en een afgevaardigd politicus van de PvdA, omdat Samsom zelf te laf was om zijn gezicht te laten zien. Emile sprak ons toe en gaf de boodschap dat als we de zorg willen redden, we het kabinet moeten laten ploffen. Hiermee oogstte Emile natuurlijk veel applaus.

Het was een heel mooie dag, waarin de goede onderlinge verhoudingen tussen SP en FNV goed zichtbaar waren. De dag was uitstekend verzorgd door de FNV. Nu maar hopen dat we er op Prinsjesdag de vruchten van mogen plukken.