Red de Zorg campagne gaat door!

7 oktober 2015

Red de Zorg campagne gaat door!

Foto: SP

12 september 2015 was de landelijke actiedag van de FNV/SP campagne Red de Zorg! Er waren maar liefst 15.000 mensen naar Amsterdam gekomen. Er heerste een aangename sfeer en de actie was heel goed verzorgd door het FNV, die ook de inwendige mens niet over hoofd had gezien. Iedereen was strijdvaardig. We hebben wat bereikt met z'n allen, al is de strijd voor goede zorg al lang nog niet gestreden.

Zo krijgt de zorg er komend jaar €210 miljoen bij. Hiervan is €45 miljoen gereserveerd voor scholing en opleiding. Dit is natuurlijk een mooi resultaat, maar de bezuiniging van maar liefst €500 miljoen in 2017 is nog niet van tafel.

De FNV heeft toegezegd opnieuw rond de tafel te gaan met staatssecretaris Van Rijn, maar natuurlijk wel op voorwaarde dat er wat binnen te halen is.

Het vrijwilligerslegioen van het FNV zwelt langzaam aan, zo zijn er momenteel meer dan 40 regiocommités in verschillende gemeentes van Nederland actief, met honderden vrijwilligers, die in hun eigen omgeving op hun eigen manier de actie Red de Zorg een gezicht geven. Mede door de inzet van deze commités heeft de Volkspetitie 820.000 handtekeningen opgeleverd.

Er is een nieuw actieplan, met als doel de zichtbaarheid van de actie Red de Zorg te behouden danwel te vergroten. Met dit actieplan wordt langzaam weer naar een nieuwe landelijke actie toegewerkt. Op 16 oktober start het FNV met een landelijke foto-actie. De bedoeling is dat mensen met een vlag op de foto gaan. Op deze vlag zal de tekst 'Van Rijn, grijp in' prijken. De actie zal zich vooral afspelen op die locaties, waar de zo belangrijke zorg verleend wordt. Volgens de nu bekende planning zou de actie omstreeks maart 2016 weer tot volgende climax komen.

De SP West Maas en Waal adviseert u om onze site goed in de gaten te houden om op de hoogte te blijven!