Verkiezingsprogramma 2018

Democratie

Door de vele samenwerkingsverbanden wordt de lokale democratie steeds verder uitgekleed. Raadsleden en inwoners hebben weinig meer te zeggen wanneer een burgemeester met 10 andere gemeentes moet overleggen. De SP vindt dat de inwoners van West Maas en Waal meer te zeggen moeten krijgen bij het gemeentebeleid. Bij ingrijpende beleidswijzigingen willen wij altijd een zo breed mogelijk draagvlak zien te vinden. De meerderheid is voor ons méér dan de helft plus een.

Inspraak

1. Inwoners krijgen maximale inspraak bij bestemmingsplannen, dorpsvisies en veiligheidsplannen.
  2. Inwoners worden gericht uitgenodigd voor dorps of wijkinspraakavonden bij veranderingen die hen betreffen. Hierdoor worden Inwoners actief en vroegtijdig geïnformeerd over de plannen.
  3. Bij grote wijzigingen in het beleid zoeken we actief de inspraak van onze inwoners, bijvoorbeeld door middel van een referendum. Publicatie op de gemeentepagina in de lokale media en de gemeentelijke website is niet voldoende.
  4. Het inspreekrecht bij de gemeenteraad moet worden versoepeld en verruimd.
  5. Ook willen we recht van initiatief mogelijk maken.  Inwoners kunnen dan zaken in de gemeenteraad bespreekbaar maken.
  6. Insprekers tijdens de ronde tafel gesprekken (RTG), mogen aan de discussie deelnemen over het onderwerp waarover wordt ingesproken.
  7. Er komt een moment waarop inwoners vragen kunnen stellen (vragenuur voor inwoners) voorafgaand aan de gemeenteraadsvergadering.

Contact met de gemeente

In Beneden Leeuwen moeten de gemeentelijke voorzieningen blijven bestaan zoals burgerzaken, zodat inwoners niet naar een andere gemeente moeten om hun documenten aan te vragen en op te halen.

1. We halen onze paspoorten op in Beneden Leeuwen.
  2. Brieven en mails van inwoners worden op tijd en zorgvuldig beantwoord.
  3. Er is persoonlijk contact tussen ambtenaren en inwoners. Klachten, opmerkingen en aanvragen, worden persoonlijk afgehandeld. Alle contacten worden geregistreerd, ook die niet via een klachtenformulier binnenkomen.
  4. Wethouders houden regelmatig een spreekuur voor de inwoners, eventueel in alle kernen.

Open en helder bestuur

We nemen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid: we werken duurzaam, strijden tegen abnormaal hoge beloningen, belangenverstrengeling en vriendjespolitiek. Ook bij aanbestedingen en het toekennen van subsidies.

1. We stellen paal en perk aan het graaien aan de top. Topambtenaren in dienst van de gemeente of bestuurders van door de gemeente gesubsidieerde instellingen verdienen niet meer dan de burgemeester. Dit geldt ook voor extern ingehuurd personeel.
  2. De inhuur van externen mag niet meer zijn dan 10 % van het totaal aan salarissen van interne medewerkers. We verminderen de inzet van externe onderzoeksbureaus maar investeren in opleiding van onze ambtenaren.
  3. Er komt een onafhankelijke ombudsman die niet alleen kijkt of de juiste procedure is gevolgd, maar ook de einduitkomst toetst op redelijkheid en billijkheid.

Supergemeente nee, samenwerken oké

1. We willen dat de inwoners van West Maas en Waal mee beslissen over hoe we als gemeente verder moeten. Wij willen dit doen door middel van een referendum.
  2. De SP is voor samenwerking met de andere gemeentes in het land van Maas en Waal. Samenwerking kan echter alleen als uit onderzoek blijkt dat dit daadwerkelijk leidt tot een kostenbesparing en verhoging van de kwaliteit van dienstverlening. Dit moet zowel voor de korte als de lange termijn gelden. De SP wil samenwerken op het gebied van: voorzieningen zoals een zwembad, de uitvoering van door de overheid aan de gemeente toegewezen taken zoals WMO en Jeugdzorg, Afvalverwijdering, GGD, Veiligheid.
  3. De SP is alleen voor herindeling wanneer schaalvergroting leidt tot betere kwaliteit van dienstverlening, minder bureaucratie en minder kosten op termijn. De inwoners moeten, ook na een herindeling, makkelijk bij de gemeente terecht kunnen met hun vragen en problemen.