Verkiezingsprogramma 2018

Onderwijs, Sport en Cultuur

onderwijs

De beste investering voor de toekomst is een investering in het onderwijs. Voor de SP heeft onderwijs absoluut prioriteit, alleen al omdat het één van de beste manieren is om de leefbaarheid in stand te houden en gemeenschapszin te ontwikkelen. Met goed onderwijs kan de jeugd haar talenten ontwikkelen en hebben jongeren een betere kans op een goede plaats in de samenleving. Het is daarom van groot belang dat het onderwijs van hoge kwaliteit en voor iedereen toegankelijk is.

1. Onafhankelijk onderwijs is noodzakelijk, wij willen geen sponsoring van scholen.
  2. Peuterspeelzalen zijn een basisvoorziening en moeten behouden blijven voor alle dorpen. Als basisvoorziening moet de peuterspeelzaal betaalbaar en toegankelijk zijn voor alle kinderen in onze gemeente.
  3. Scholen moeten veilig te bereikbaar zijn. School-thuisroutes hebben onze aandacht.
  4. We willen niet dat scholen in dorpen gesloten worden omdat ze te klein zijn. Het aantal leerlingen is ondergeschikt aan de kwaliteit van onderwijs.
  5. We willen dat op middelbare scholen meer sociaalpedagogische begeleiding komt. Op elke melding van een schoolverlater of veel schoolverzuim (ook bij niet-leerplichtigen) reageren we met een huisbezoek. Daarbij hanteren we een persoonlijke benadering, met één persoon die regelmatig contact heeft met de jongere. Er is inzicht in de reden waarom verzuim of vroegtijdig schoolverlaten plaats vind zodat er actie op ondernomen kan worden.
  6. We willen begeleiders op het vervoer naar speciaal onderwijs, zodat chauffeurs zich kunnen concentreren op het verkeer.
  7. De SP vindt dat zwemonderwijs in deze waterrijke gemeente niet mag ontbreken. Wij willen dat het schoolzwemmen weer ingevoerd wordt op de basisscholen, zodra er een zwembad is.

sport en spel

De SP hecht veel waarde aan goede mogelijkheden voor iedereen op het gebied van betaalbare sport- en recreatiemogelijkheden.

1. Wij willen het schoolzwemmen terug als basisvoorziening.
  2. Er komt een plan voor zwemles voor verblijfsgerechtigden.
  3. Bewegen is goed voor iedereen. De gemeente moet daarom extra aandacht hebben voor groepen mensen voor wie sporten en bewegen niet vanzelfsprekend is. Sportaccommodaties moeten daarom ook toegankelijk zijn voor mensen met een beperking.
  4. De wijk moet beter betrokken worden bij speelvoorzieningen voor de jeugd. De kwaliteit moet omhoog, het onderhoud beter.
  5. Tenminste drie procent van de oppervlakte van woongebieden moet worden bestemd voor vrije speelruimte voor kinderen.
  6. Wij stoppen de privatisering van het onderhoud van sportvelden als de verenigingen dat willen. De gemeente ondersteunt waar nodig de vrijwilligers van de sportverenigingen.
  7. De gemeente blijft eindverantwoordelijk voor de veiligheid en het onderhoud van sportcomplexen.
  8. De SP wil dat de gemeente een zwembad in eigen beheer houdt. Als dit wordt overgelaten aan particuliere initiatieven, willen we dat de gemeente mede verantwoordelijk blijft en invloed heeft op de exploitatiekosten.

cultuur

Muziekscholen, fanfares, zangkoren, toneelclubs, pop podia, ateliers voor beeldende kunst en andere kleinschalige creatieve centra zijn de basis voor een breed cultureel leven.

1. Een rijke cultuur trekt nieuwe inwoners aan. Verenigingen op cultureel gebied vergroten de leefbaarheid in een dorp.
  2. Bibliotheken zijn niet alleen kenniscentra en culturele schatkamers voor jong en oud maar ook ontmoetingsplaatsen voor de inwoners van onze dorpen. Ze verdienen daarom blijvende steun van de gemeente.
  3. De SP wil dat er goed en gevarieerd muziekonderwijs beschikbaar is voor ieder die dat wil. De subsidie van €90,- per kind per jaar, is volstrekt ontoereikend. Samenwerking tussen scholen en muziekverenigingen moet gestimuleerd worden.
  4. Cultuureducatie in het onderwijs is van groot belang. Jong geleerd is oud gedaan. De cultuurkaart verdient daarom ondersteuning.
  5. Wij willen particuliere initiatieven ondersteunen (zoals bijvoorbeeld het Toverbaltheater), die de maatschappelijke samenhang in onze gemeente bevorderen. Het doel hiervan is om inwoners, ook diegenen met een beperking, mee te laten doen als volwaardige leden van de samenleving.
  6. Archeologie is een publieke taak. We gaan zuinig om met onze monumenten.
  7. Voor de democratie is het van het grootse belang dat de regionale journalistiek haar werk kan doen. Gemeentelijke voorlichters zijn prima maar zij vervangen niet de kritische journalisten. De SP vindt dat de gemeente een lans zou moeten breken bij de provincie om de regionale journalistiek te ondersteunen. Daarnaast kan de gemeente dit zelf ook doen.