Verkiezingsprogramma 2018

Zorg, Welzijn en Werk

Zorg, welzijn en werk zijn onderdelen van gemeente beleid waar de afgelopen jaren veel in veranderd is. Ook de komende jaren zal dit niet anders zijn. De kabinetten Rutte I, Rutte II en Rutte III hebben ingrijpende wijzigingen doorgevoerd in de sociale domeinen. Vandaar dat we dit in ons verkiezingsprogramma in één hoofdstuk behandelen.

De overheid geeft gemeenten steeds meer taken en verantwoordelijkheden. De jeugdzorg is naar de gemeenten net zoals de uitvoering van de Participatiewet. Ook de veranderingen in de WMO zijn hier sprekende voorbeelden van. Deze wijzigingen zijn gepaard gegaan met grote bezuinigingen. De gemeente moest meer gaan doen met minder geld. Ook West Maas en Waal ontkwam hier niet aan maar in plaats van er voor te zorgen dat iedereen de zorg kreeg die hij nodig had, werd er extra bezuinigd en ging het overschot naar de algemene middelen.

De SP West Maas en Waal is er vóór om de afstand tussen de overheid en inwoners te verkleinen. We willen de sociale voorzieningen op maat organiseren. Een goed bereikbaar en toegankelijk zorgloket. Dicht bij en zonder bureaucratie.

De SP staat voor 100 % sociaal beleid. Dit geldt ook voor werk en inkomen. Wij vinden het een schandaal dat er voedselbanken en kledingbanken nodig zijn. Wij willen dat alles op alles wordt gezet om schrijnende armoede te voorkomen en te bestrijden. Vooral als het om kinderen gaat. De gemeente moet zich aanpassen bij het beleid van de omliggende gemeenten zodat het voor je portemonnee niet uitmaakt of je in de gemeente WMW of Druten woont. Werk in het kader van de participatiewet wordt zoveel mogelijk beloond volgens cao zodat verdringing van arbeid wordt tegengegaan.

Er komt een onafhankelijke ombudsman voor zorg, welzijn en werk die niet alleen de gevolgde procedures, maar die ook de klachten op inhoudelijk niveau beoordeelt.

Hieronder geven wij aan hoe het gemeentebeleid met betrekking tot zorg, welzijn en werk, uitgevoerd hoort te worden.

zorg

1. De gemeente is verantwoordelijk voor de nodige zorg en ondersteuning van haar inwoners en heeft een zorgplicht. Hoewel de uitvoering toegewezen is aan een marktpartij blijft de gemeente eindverantwoordelijk voor de toegang tot en de kwaliteit van de sociale voorzieningen. De SP wil dan ook dat de gemeente er op toeziet dat ervaren beroepskrachten, zoals wijkverpleegkundigen, beoordelen welke zorg er nodig is.
  2. Kwaliteit in de zorg is leidend, er moet niet alleen gekozen worden voor de goedkoopste oplossing. Aanbesteding van thuiszorg wijzen wij af. De zorgvrager staat centraal, er wordt zorg op maat gegeven.
  3. De gemeente organiseert en controleert de zorg op buurtniveau. Ze stimuleert en neemt initiatief voor samenwerkingsverbanden tussen huisartsen, wijkverpleegkundigen, maatschappelijk werk, GGD, GGZ, jeugdzorg, wijkagenten, vrijwilligers, mantelzorgers en andere hulpverleners. Zij krijgen eigen verantwoordelijkheid en budget. Geen dure managers. Laagdrempelig en voor iedereen goed toegankelijke zorg is daarbij het hoofddoel.
  4. De SP wil dat mensen die dat willen zolang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Daarom is thuiszorg een basis voorziening met signaalfunctie.
  5. Vrijwilligers worden niet verplicht ingezet voor WMO- zorg en we hebben aandacht voor de overbelasting van mantelzorgers.
  6. De gemeente zet in op hergebruik van WMO-hulpmiddelen.
  7. Voor de WMO geldt een open-einde regeling. We verkopen geen nee: mensen die een voorziening nodig hebben, moeten die kunnen krijgen.
  8. De indicaties worden bij de mensen thuis uitgevoerd en er moet voldoende tijd voor worden genomen. De hulpvraag van de cliënt bepaalt het aanbod.
  9. Vrijwilligers en Mantelzorgers worden niet ingezet als vervanging voor professionele zorg. Zij worden waar nodig ondersteund door diezelfde professionele zorg.
  10. De huisartsenpost dient voor alle inwoners goed bereikbaar te zijn. Onderzocht moet worden of deze binnen de gemeente gevestigd kan worden.

Welzijn

De gemeente West Maas en Waal heeft het welzijnsbeleid uitbesteed aan derden. Je hebt als gemeente op deze manier minder inzicht en grip op de uitvoering van het welzijnsbeleid. De SP wil dat anders. Er komt meer toezicht en controle op de uitvoering van het welzijnsbeleid. Er moet kwaliteit geleverd worden. Welzijnstaken mogen aanbesteed worden maar de uitvoerende welzijnsinstantie moet geworteld zijn in de regio en voldoende kennis hebben over het werkgebied. We gaan voor kwaliteit en niet voor de goedkoopste aanbieder. We geven de voorkeur aan organisaties die geworteld zijn in het werkgebied.

1. De SP wil dorpshuizen in alle acht de kernen. Het beheer ligt zoveel mogelijk in handen van de bewoners en/of vrijwilligers. De gemeente zorgt voor onderhoud en ondersteuning van de panden en het beheer.
  2. Er komt een speciaal vrijwilligersbeleid. Hiermee stimuleren we onze inwoners om vrijwilligerswerk te gaan doen en worden ze adequaat ondersteund. De ‘Vrijwilliger van het jaar’ –prijzen houden we in stand.
  3. We geven vrijwilligers waardering, verantwoording en ondersteuning.
  4. We draaien de privatisering van het onderhoud van sportvelden terug als de verenigingen dit willen. We ondersteunen verenigingen bij huisvesting.
  5. We behouden de centrale bibliotheek in Beneden Leeuwen en dependances in Dreumel en Boven Leeuwen.
  6. Door bewust te investeren in het welzijn van de inwoners van de gemeente West Maas en Waal voorkomen we toekomstige problemen en grotere uitgaven.
  7. Als er behoefte is aan opvang voor mensen die te maken hebben met huiselijk geweld of andere noodsituaties, wil de SP dat de gemeente hier in voorziet.

jongeren

Ook Kabinet Rutte III laat de jeugd ernstig in de steek. Door een falend beleid loopt de jeugdwerkeloosheid op en wordt er met overgang van de jeugdzorg naar de gemeente verwacht dat er met minder geld meer zorg kan worden verleend. Als SP zetten we in op een proactief jeugdbeleid waarin de jeugd écht centraal staat.

1. De SP wil dat er twee voltijds jongerenwerkers worden aangesteld.
  2. Voor jongeren moet permanent aandacht zijn. Bij ieder besluit over jongerenbeleid, moet de gemeente kijken hoe dat uitpakt voor jongeren en hoe de jongeren erover kunnen meebeslissen.
  3. Het groeiende tekort aan betaalbare woningen in West Maas en Waal raakt in het bijzonder de jongeren. Ze moeten langer bij hun ouders blijven wonen of verhuizen uit onze gemeente. We willen daarom voldoende betaalbare starterswoningen. Dit kan door hergebruik van leegstand of bouwen.
  4. We gaan bij de jeugdzorg uit van de professionaliteit van de hulpverleners. Daarbij geldt: één gezin, één plan, één aanspreekpunt. Dit schept duidelijkheid naar alle partijen. Dus geen woud van hulpverleners die langs elkaar werken.
  5. Bij verslavingspreventie wordt naast alcohol en drugs ook aandacht besteed aan nieuwe vormen van verslaving bij de jeugd als gokverslaving, gameverslaving, verslaving aan social media en internet.
  6. Door een toename in het gebruik van XTC en GHB moet de voorlichting over drugs en alcohol worden uitgebreid in overleg met wijkagenten, de GGD en scholen.
  7. We willen meer plaatsen waar jongeren zich kunnen vermaken. We gaan in overleg met de jongeren aan de slag.
  8. Jongeren die werkloos raken, worden niet in de steek gelaten. We helpen jongeren om een nuttige opleiding, zinvolle dagbesteding of baan te vinden.
  9. We geven praktijkgerichte voorlichting om schulden op jonge leeftijd te voorkomen.
  10. We stimuleren bedrijven in onze gemeente om stageplaatsen voor jongeren aan te bieden.
  11. De maatschappelijke stage op de middelbare scholen van onze gemeente wordt niet afgeschaft.

ouderen

Ouderen zijn volwaardige leden van onze samenleving. Als SP zijn wij vóór solidariteit en tegen een tweedeling tussen jong en oud. Onze ouderen hebben meegewerkt aan het opbouwen van de verzorgingsstaat en moeten respectvol behandeld te worden.

1. Voldoende basisvoorzieningen voor ouderen in de dorpen, zie kernenbeleid.
  2. Ieder dorp moet een gemakkelijk bereikbaar aanspreekpunt hebben, waar ouderen met vragen terecht kunnen. Bijvoorbeeld een buurtzorgteam of mantelzorgsteunpunt.
  3. Er komen kleinschalige woonvoorzieningen voor ouderen in de dorpen, waarbij vanzelfsprekend veel aandacht is voor de veiligheid. Daarnaast worden betaalbare en aanpasbare woningen voor ouderen gebouwd naar behoefte. (levensloopbestendig bouwen)
  4. De preventieve zorg en vroeg-signalering voor ouderen moet worden uitgevoerd door gekwalificeerde professionals.
  5. Er moet voorlichting gegeven worden aan ouderen over zaken als zorgvoorziening, financiële vrijstellingen, regiotaxi en huisvesting voor ouderen. Daarom wordt de zichtbaarheid en toegankelijkheid van de vraagwijzer vergroot.
  6. Thuiszorg moet beschikbaar en betaalbaar zijn.
  7. Wij bestrijden eenzaamheid onder ouderen door te investeren in activiteiten voor en met ouderen in dorpshuizen.
  8. Goed openbaar vervoer en een goede toegankelijkheid van openbare gebouwen, is voor zowel ouderen als minder validen noodzakelijk om volwaardig mee te kunnen doen in de samenleving.
  9. De kwaliteit van het vervoer door regiotaxi’s moet bewaakt worden.

Werk

Rutte III bezuinigt 500 miljoen euro op arbeidsgehandicapten. Deze mensen gaan daardoor onder het minimumloon verdienen en houden soms nog maar 60% van hun salaris over. Gemeentes worden er verantwoordelijk voor om dit aan te vullen.

1. Werk moet bijdragen aan de financiële zelfstandigheid en zelfredzaamheid van mensen. Mensen met een bijstandsuitkering (Participatiewet) die regulier werk uitvoeren in het kader van hun re-integratie horen daarvoor volwaardig te worden betaald.
  2. Iedereen moet een kans krijgen om te werken naar vermogen, voor zover er mogelijkheden zijn op de arbeidsmarkt. De SP wil dat de gemeente hierin haar verantwoordelijkheid neemt en hiervoor voorzieningen treft. Het bedrijfsleven in West Maas en Waal moet gestimuleerd worden om arbeidsgehandicapten en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen.
  3. Re-integratie moet gericht te zijn op het vinden van passend werk en niet op tijdelijke noodoplossingen. De SP wil niet dat mensen met behoud van de bijstandsuitkering, verplicht ingezet worden in bijvoorbeeld de zorgbrigade of onderhoudsbrigade. Dit is verdringing van arbeidsplaatsen.
  4. Indien een maatschappelijke bijdrage wordt gevraagd, bijvoorbeeld parttime werk of deelnemen aan een maatschappelijke activiteit, dan moet deze zicht bieden op werk voor langere tijd met een volwaardige beloning.
  5. Vrijwilligerswerk en mantelzorg mogen niet leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt.
  6. Voor mensen die in aanmerking komen voor werk en de taal een belemmering is, wordt gezorgd dat deze belemmeringen zo spoedig mogelijk worden weggenomen. Dit zonder korting op een eventuele uitkering.
  7. Wij willen dat de gemeente niet bezuinigt op sociale werkvoorzieningen.
  8. De sociale werkvoorziening zoals Breed en de dagbesteding zijn geen bedrijven gericht op het maken van winst. Het doel is het bieden van een zinvolle dagbesteding op maat, voor mensen die hier een indicatie voor hebben.

Armoedebestrijding

Door het falend beleid van de PvdA en de VVD is in Nederland de armoede sterk toegenomen. In 2012 leefden ruim 550.000 huishoudens in armoede waarvan 367.000 kinderen. De armoede is sindsdien helaas niet afgenomen. Dat komt door het veel te lage minimumloon en de bijstand. Tegelijkertijd zijn wel de huren gestegen. Voor West Maas en Waal betekent dit dat ruim 1200 personen (dat zijn ruim 500 huishoudens), onder de armoedegrens leven. Hiervan zijn ruim 200 kinderen de dupe! De SP vindt dat dit niet kan en verzet zich tegen het asociale beleid van het huidige college van FD en VVD.

1. Zolang er schrijnende armoede heerst in West Maas en Waal wil de SP dat voedsel- en kledingbanken die geen winstoogmerk hebben gesteund worden.
  2. Er zijn in Nederland minstens 1 miljoen huishoudens met problematische schulden. We willen dat de schuldhulpverlening makkelijk toegankelijk is in de eigen gemeente.
  3. We willen dat mensen die uit de schuldhulpverlening komen, nog maximaal één jaar worden begeleid om terugval te voorkomen.
  4. De SP wil niet dat de gemeente bezuinigt op minimaregelingen. Wij willen een volwaardig kindpakket wat uitgevoerd wordt door deskundige instanties zoals Stichting Leergeld.
  5. De SP wil dat alle regelingen voor minima opgetrokken worden naar 120% van de bijstandsnorm.
  6. Regelingen zijn duidelijk en in begrijpelijke taal geschreven.
  7. De gemeente is actief in het onder de aandacht brengen van de diverse regelingen bij de doelgroep.
  8. Alleenstaanden en ouderen worden niet vergeten. Zij hebben er recht op om ook volwaardig mee te kunnen doen in onze gemeente.