Bouwen voor leegstand?

24 januari 2012

Bouwen voor leegstand?

SP zet vraagtekens bij de plannen voor het Leeuwense Veld en start een enquête naar de woonbehoefte.

De werkgroep SP West Maas en Waal gaat de komende weken de verschillende dorpen bezoeken om een enquête te houden naar de werkelijke woonbehoefte van de inwoners van West Maas en Waal. Aanleiding voor dit onderzoek is het plan van de gemeente om buiten het dorp Beneden Leeuwen een nieuwe wijk te laten verrijzen, bekend onder de naam het Leeuwense Veld. De SP vraagt zich af of dit plan wel realistisch is en of door dit plan de leefbaarheid in de andere dorpen niet in het geding komt. Zouden de bestaande plannen die er liggen voor de verschillende dorpen geen voorrang moeten krijgen? Houdt de gemeente voldoende rekening met het feit dat de woningmarkt momenteel volkomen op slot zit, de werkloosheid toeneemt, hypotheken steeds moeilijker worden verstrekt en het inwoneraantal van de gemeente daalt en volgens de prognose alleen nog maar verder zal dalen? West Maas en Waal had in 2010 al te maken met een terugloop van 110 inwoners!

Enkele feiten: Er staan ruim 330 woningen te koop in de gemeente. Bovendien worden er nog eens 20 voormalige huurwoningen te koop aangeboden door woningstichting de Kernen. Hiervan staat een deel meer dan 1.5 jaar leeg en wordt dus onttrokken aan het aanbod van huurwoningen. Diverse projecten in de dorpen worden geblokkeerd in afwachting van de uitvoering van plannen in het Leeuwense Veld.

De SP is van mening dat de gemeente het groeidenken moet loslaten en beter kan investeren in de leefbaarheid. Dus proberen te behouden wat men nu aan inwoners heeft door te zorgen voor woningbouw naar behoefte. Bijvoorbeeld door genoeg aanbod van betaalbare huurwoningen in plaats van dure koopwoningen, zodat jongeren niet wegtrekken. Maar ook investeren in voorzieningen (zwembad, sporthal, multifunctionele centra), zodat de gemeente zijn bewoners iets te bieden heeft en het aantrekkelijk is voor jongeren om in West Maas en Waal te blijven.

De SP wil navraag gaan doen naar de actuele situatie en stelt zich daarbij de volgende vragen:

1. Wie willen een nieuwe woning (leeftijdsindicatie)?
  2. Waar wil men wonen?
  3. Wil men een huur- of koopwoning?
  4. Wat voor type woning wil men?
  5. In welke prijsklasse wil men huren of kopen?

Mensen die mee willen werken aan het onderzoek kunnen terecht op de SP site van af maandag 23 januari: www.westmaasenwaal.sp.nl via de link in het linkermenu. Verder zullen SP-leden de komende zaterdagen de dorpen bezoeken om inwoners te bevragen naar hun woonbehoefte. Als eerste zijn Altforst en Appeltern aan de beurt en wel op zaterdag 28 januari. Daarna volgen de overige dorpen.