Stop huishoudinkomenstoets nu!

13 mei 2012

Stop huishoudinkomenstoets nu!

De SP heeft op 12 mei een open brief aan het college en de gemeenteraad van West Maas en Waal geschreven. Hiermee wil de SP de wethouder vragen de uitvoering van de huishoudinkomenstoets met onmiddelijke ingang te stoppen. Ook vraagt de SP om mensen die door de nieuwe regeling van de WWB in de problemen zijn gekomen te compenseren. De brief wordt hieronder weergegeven.

Geacht College, geachte raadsleden,

Na de val van het kabinet is het ‘Kunduz-akkoord’ afgesloten. In dit akkoord is ook opgenomen dat de huishoudinkomenstoets komt te vervallen. Deze toets is sinds 1-1-2012 van kracht in het kader van de gezinsbijstand. Hierdoor wordt de bijstand voor individuele inwoners vervangen door een uitkering voor het hele gezin.

Uit onderzoek van tweede Kamerlid Sadet Karabulut e.a. blijkt dat veel mensen in grote financiële problemen komen door deze regeling. ‘Het rukt gezinnen uit elkaar, ontneemt jongeren perspectief op een zelfstandig bestaan, maakt gezinsleden verantwoordelijk voor elkaars schulden en straft mensen die voor elkaar zorgen. De gezinstoets leidt tot tweedeling, uitsluiting, armoede en werkloosheid. Daarom moeten we een eind maken aan deze wet’, aldus Karabulut.

Na het sluiten van het Kunduz-akkoord hebben de vier grote steden de uitvoering van de gezinsbijstand en de inkomenstoets opgeschort. Ook hebben veel gemeenten regelingen getroffen om de gevolgen van de gezinsbijstand ongedaan te maken.

De SP West Maas en Waal stelt de gemeenteraad, het College, en in het bijzonder wethouder van Swam de volgende vragen:

1. Vanaf welke maand was in West Maas en Waal de huishoudinkomenstoets volledig van kracht?
  2.  Is in West Maas en Waal de invoering van deze toets per direct stopgezet?
  3. Gaat u nu de mensen, die door de invoering van de huishoudinkomenstoets hun recht op uitkering verloren, weer per direct inschrijven voor een uitkering (mits zij uiteraard voldoen aan de voorwaarden voor een WWB-uitkering)?
  4. Gaat u ook uitkeringsaanvragen die dit jaar vanwege de huishoudinkomenstoets zijn afgewezen heroverwegen?
  5. Zijn er mensen in de gemeente die hun recht op langdurigheidstoeslag hebben verloren door de invoering van de huishoudinkomenstoets?  Als zij nu opnieuw in aanmerking komen voor een uitkering, hebben zij wellicht geen recht op een langdurigheidstoeslag. Echter, deze mensen zijn wel degelijk nog steeds langdurig werkloos, daar heeft de huishoudinkomenstoets niets aan veranderd. Bent u bereid om deze mensen opnieuw de langdurigheidstoeslag toe te kennen als zij opnieuw in aanmerking komen voor een uitkering?
  6. Door de tijdelijke invoering van de huishoudinkomenstoets hebben gezinnen enkele maanden een uitkering gemist. Daardoor zijn veel gezinnen in de problemen geraakt. Bent u bereid om deze uitkeringen alsnog te betalen, desnoods in de vorm van bijzondere bijstand?

Is het mogelijk om deze vragen voor het RTG van 24 mei te beantwoorden? Raadsleden hebben dan nog de mogelijkheid dit punt op de agenda te zetten. Uiteraard stelt de SP het zeer op prijs wanneer raadsleden aan deze oproep gehoor geven.

met vriendelijke groeten,

Willeke van Ooijen.

Voorzitter SP West Maas en Waal.