SP West Maas en Waal vestigt de aandacht op armoede in de gemeente.

8 december 2012

SP West Maas en Waal vestigt de aandacht op armoede in de gemeente.

In West Maas en Waal voltrekt zich een stille tragedie. Zonder gezicht, zonder geluid, maar toch is het er. En het is schrijnend, want het treft ook de allerkleinsten van de gemeente, zonder dat zij er iets aan kunnen doen. Er moet wat gebeuren.

Uit onderzoek van de SP blijkt dat 367000 kinderen in Nederland in armoede opgroeien. Thuis is te weinig geld voor een gezonde maaltijd, schoolreisjes, nieuwe kleren of een verjaardagscadeautje voor vriendjes. Voor West Maas en Waal betekent dit dat 20 % van de mensen die bij de voedselbank (Tiel) een pakket ophalen uit West Maas en Waal komen. Dit zijn veel gezinnen met kinderen en de laatste weken komen er elke week meer bij.
De SP in West Maas en Waal wil dat er meer aandacht komt voor deze gezinnen en is een actie begonnen om de voedselbank te helpen. Van af 8 december tot aan kerstmis zult u ons regelmatig vinden bij de supermarkten in West Maas en Waal. Onze vraag is simpel: geef één product voor de voedselbank zodat deze kinderen en hun gezinnen ook een fijne kerst hebben. Wij zorgen er voor dat alle giften op de juiste plek aankomen.
Tegelijkertijd vraagt de SP aan het college om er bij het Rijk op aan te dringen dat er een plan moet komen om de armoede onder kinderen in West Maas en Waal, en de rest van Nederland op te lossen. Ondanks de crisis zijn wij een rijk land en een rijke gemeente, als we eerlijker delen hoeft in de toekomst geen kind meer in armoede te leven.

Laat de kinderen niet de rekening krijgen van de crisis!

Ook deze bekende Maas en Waler heeft zijn steentje bijgedragen.

Reacties

Goed zo, maar waarom alleen daar? Ik ben bang dat er niet genoeg aandacht gegeven kan worden aan het bestaan van de voedselbanken in heel Nederland, zeker in deze tijd zou een landelijke actie een idee kunnen zijn?