Kindpakket West Maas en Waal van tafel geveegd door coalitie

20 juli 2015

Kindpakket West Maas en Waal van tafel geveegd door coalitie

Foto: Stichting Back2Basic / Stichting Back2Basic

De SP pleitte donderdagavond tijdens de raadsvergadering tevergeefs voor meer en betere voorzieningen voor kinderen die opgroeien in armoede. Eén op de 9 kinderen leeft in armoede. In West Maas en Waal zijn bij benadering 400 kinderen die in armoede opgroeien (=1 op 9 kinderen).

De SP wilde een 'kindpakket' met voorzieningen waardoor ook armere kinderen volwaardig kunnen meedoen in de samenleving. De SP wilde de aanbevelingen van de Kinderombudsman overnemen: kleding, openbaar vervoer, een bibliotheekpasje en een verjaardagspakket. Ook het zwemdiploma vond de SP onontbeerlijk in ons waterrijk gebied.

Wethouder Bert van Swam vond de situatie niet ernstig. Er is volgens hem geld beschikbaar om hulp te kunnen bieden. De gemeente West Maas en Waal krijgt in 2015 een bedrag van €43.434,-- om in te zetten voor het armoede- en minimabeleid.De wethouder heeft wel toegezegd de aanbevelingen van de Kinderombudsman te bekijken. De SP kreeg de steun van Sociaal Maas en Waal en het CDA. De FD en VVD, de partijen die zogenaamd weten wat goed voor u is, waren tegen.