Het varkentje

28 januari 2016

Het varkentje

Foto: unknown

De trouwe lezers van mijn stukje weten inmiddels wel wat er staat te gebeuren als ik een titel gebruik met een dier erin. En nee beste lezers, ik ga onze coalitie van FD en VVD niet vergelijken met een stel varkens. Dat wil ik die arme beesten niet aandoen. Ook niet na de raadsvergadering van gisteravond waar de coalitie als vanouds uitblonk in loos gezwam.  Waarin wethouder Bert Van Swam door onze partij weer eens flink het vuur aan de schenen werd gelegd. En waar de coalitie het weer zo nodig vond om net te doen alsof er geen misstanden in de thuiszorg bestaan. Ik kan dan beter dat andere dier aanhalen dat altijd zijn kop in het zand steekt en net doet alsof er geen problemen zijn.

Nee ik wil het gaan hebben over onze wethouder toen hij net van de overheid te horen had gekregen dat het hele dossier zorg zijn pakkie an werd. Er werd daarbij wel verteld tegen hem dat er ook bezuinigd moest worden. Minstens 40%,  maar dat was allemaal geen probleem want de Vereniging van Nederlandse gemeenten had een truc bedacht. In plaats van duidelijk af te spreken bij het vaststellen hoeveel zorg iemand nodig had kreeg hij instructies hoe hij de zorgvragers die thuiszorg nodig hadden om de tuin kon leiden. Hij moest het dan niet hebben over uren zorg, maar over een schoon en leefbaar huis. Daar zou dan niemand tegen in kunnen gaan, omdat het ten eerste een enorm loze term is en ten tweede ook niet te toetsen aan de uren die wérkelijk nodig zijn om dat huis schoon en leefbaar te houden. Want ja, voor de gemeente kun je een huis schoon en leefbaar houden met 1,5 uur in de week. Dat het dan een varkensstal wordt, vertellen ze er niet bij.

Zo gezegd zo gedaan, onze wethouder was iemand die van wanten wist en ook nog een beetje roomser als de paus. Dus hij dacht ik ga het nog beter doen dan van mij verlangd wordt. Ik zal dat varkentje, daar heb je het beest, wel eens wassen. En hij begon voortvarend iedere zorgvrager in onze gemeente die thuiszorg nodig had, minimaal voor de helft te korten. Het ging lekker en hij kreeg complimentjes van de schoonmaak organisatie die hij voor de poetsklus ingehuurd had.

Maar zoals ieder weldenkend mens wel weet zijn er ook mensen die zich niet laten belazeren. En laten die nu net bij de SP zitten. Die hadden al lang in het snotje dat onze wethouder op een gigantische manier de boel aan het flessen was. Daarom werd de wethouder  tijdens de raadsvergadering op het matje geroepen om zijn rampzalige beleid haarfijn uit te komen leggen. Maar niet verrassend, het bleef bij louter nietszeggende antwoorden waar onze wethouder al bijna twee jaar in grossiert. Er was echter één uitspraak die de wethouder deed die we stevig in onze oren zullen knopen. Iedereen mag bezwaar maken en geloof me maar, dat zullen we doen!