UWV weigert ontslagaanvraag voor Axxicom medewerkers na succesvolle SP/FNV actie.

10 mei 2016

Het was een hele schok voor de 9 medewerkers van Axxicom toen ze op 1 maart in de Rosmolen in Beneden Leeuwen te horen kregen dat er bij het UWV ontslag voor hen was aangevraagd. Maar helemaal onverwacht was het ook niet. De tarieven die de gemeente West Maas en Waal Axxicom biedt voor de te leveren zorg zijn zo laag dat de thuiszorgorganisatie de benodigde uren voor een ‘schoon en leefbaar huis’ niet waar kan maken. Hierdoor zijn zorgvragers gekort in het aantal uren zorg en kunnen medewerkers hun contracturen niet vol maken. Dit op zich zou een reden voor ontslag kunnen zijn. Axxicom heeft echter onvoldoende rekening gehouden met de totale diensttijd die de dames voor de thuiszorg hebben gewerkt. Ook heeft Axxicom verzuimd om na te gaan of er mensen zijn die met een goede regeling vrijwillig willen vertrekken.

Willeke van Ooijen van de SP en Wim van der Hoorn, bestuurder van de FNV hebben de thuiszorgmedewerkers er op 1 maart al op gewezen dat het de moeite loont om te vechten voor je recht. Met hulp van de dames hebben ze  er alles aan gedaan om de juiste gegevens, soms van meer dan 15 jaar geleden, boven water te krijgen. Zo bleek dat de medewerkers als alfahulp al bij cliënten kwamen waar ze nu voor Axxicom nog steeds thuiszorg aan geven.

Een direct gevolg van deze actie is dat cliënten voorlopig de eigen vertrouwde hulp kunnen behouden. Want dat was de grootste zorg van de dames. De laatste zin van de brief die de dames afgelopen zaterdag ontvingen klinkt hen dan ook als muziek in de oren: ‘Wij weigeren u hierbij toestemming om de arbeidsovereenkomst met werknemer op te zeggen’.

Voor de medewerkers van Axxicom die bezwaar hebben gemaakt is het ontslag nu van de baan. Dit betekent helaas niet dat ook de problemen rondom de thuiszorg zijn opgelost. Zolang de gemeente blijft korten op het aantal uren zorg zal het voor thuiszorgaanbieders moeilijk blijven om het hoofd boven water te houden.