Geen makke schapen!

28 januari 2017

Geen makke schapen!

Foto: duurzaamnieuws.nl

Geachte lezer, Kent u de term de dictatuur van de meerderheid? Dat is een uitdrukking die aangeeft dat een meerderheid weigert te luisteren naar een minderheid. In West Maas en Waal is deze uitdrukking zeer toepasselijk. Sinds jaar en dag is de FD West Maas en Waal in de raad de grootste partij. Dat ze de grootste zijn geworden is via een nogal ingewikkelde constructie tot stand gekomen. Over de manier waarop alle kleine dorpspartijtjes na de verkiezingen meteen bij elkaar klitten tot een grote dorpspartij, zijn ook vraagtekens bij te zetten. Maar alla. Laten we ons houden aan huidige zaken. De FD heeft een wethouder in het college, de heer van Swam. Deze wethouder heeft zorg en welzijn en nog een hele hoop andere gemeentezaken in zijn portefeuille. Maar die zorg, die kost hem de meeste hoofdbrekens. Vooral de huishoudelijke zorg, dat wil maar niet goedkomen. En als je dan ook nog eens de SP in de raad hebt zitten dan weet je al, dat geeft hommeles. De SP is namelijk de enige partij die zich druk maakt om de huishoudelijke zorg voor West Maas en Walers. Veel van die zorgvragers zijn namelijk ouderen en ouderen zijn een gemakkelijk slachtoffer, die durven niet snel te klagen want anders denken ze dat ze helemaal gekort worden. En dat ze gekort worden, daar kun je van op aan!

Donderdagavond tijdens de raadsvergadering pakte de SP de wethouder weer eens aan op zijn portefeuille zorg. De partij had van alle kanten te horen gekregen, (trouwens wel typisch dat deze verhalen nooit de FD raadsleden bereiken, want die zeggen altijd dat ze vur de miense uit ut durp  zijn) dat er een fout was geslopen in de communicatie met de zorgvragers in West Maas en Waal. Als mensen namelijk uitgenodigd worden voor een gesprek met de gemeente via de Vraagwijzer, is de gemeente verplicht om de zorgvragers, vóór het zogenaamde keukentafelgesprek, erop te wijzen dat ze gratis onafhankelijke cliëntondersteuning kunnen krijgen bij dat gesprek. En u raadt het al, laat dat nu net weer eens niet gebeurd zijn bij de brieven van Vraagwijzer. Maar zoals u al kunt voorspellen lezer, de Federatie was niet gediend van  kritiek op ‘onzen Bert’. Toen Willeke van Oijen ook nog verklaarde dat ze was benaderd door allerlei mensen die klaagden over onduidelijke brieven die ze hadden gekregen van Vraagwijzer, was het hek van de dam. Volgens mevrouw van Koolwijk van de FD moest Willeke helemaal niet meegaan met de klagers en ze moest verklaren naar mensen die klaagden, dat de wethouder het toch allemaal goed bedoelde en dat het korten van de uren helemaal niet aan hem lag. Ze moest alles positief uitdragen en de SP moest vooral geen actie voeren in de raad, want de gemeenteraad besliste toch alles gezamenlijk.

En daar zit nu net de crux, de FD West Maas en Waal denkt dat alle voorstellen over huishoudelijke zorg die zijn goedgekeurd door de gemeenteraad, (ook al heeft onze partij elke keer tegengestemd) goed zijn voor de mensen uit West Maas en Waal. Wee degene die daarop kritiek durft te leveren. Zie geachte lezer, daar komt de dictatuur van de meerderheid de hoek omkijken waar de FD al zo lang als ze bestaat haar macht vandaan haalt. Ik moet denken aan die keer dat raadslid Mol tijdens de verkiezingscampagne in 2014 pontificaal in een artikel van de Gelderlander verscheen met de kop: Wij van de FD weten wat goed is voor de mensen uit West Maas en Waal. Dit was nu duidelijk een uitspraak die ingegeven werd door die arrogantie van de macht. Ik wil de FD echter wel één boodschap meegeven die ze hopelijk ter harte nemen ; Als de minderheid niet wordt meegenomen in een beslissing van de meerderheid, gaat de wijsheid van die minderheid verloren. En aan die wijsheid ontbreekt het nog wel eens bij de FD.  Maar let op, WIJ zijn geen makke schapen! De FD kan alle trucjes uit de kast halen om ervoor te zorgen dat hun bestuurder niet op zijn beleid  kan worden aangesproken, WIJ hebben nog altijd het recht van vrije meningsuiting in de gemeenteraad én op de social media. Daar zullen we altijd gebruik van blijven maken, om de inwoners uit West Maas en Waal te blijven helpen en informeren. En dit nog even voor Marieke van den Boom-Witzel. We hebben het nog eens opgezocht en lees wat er in de wet staat hieronder.

Gert Jan Joosen,  (tijdelijk) raadslid SP West Maas en Waal

Foto: SP West Maas en Waal / Overheid.nl

Beste S.P. in de gemeente West Maas en Waal.

Afgelopen middag heb ik samen met mijn moeder een gesprek gehad met een persoon van Axxicom over het inhoudelijk invullen van huishoudelijke hulp bij haar.Daar werd ons verteld dat de binnenkant van de keuken en koelkast niet bij het huishoudelijke hulp hoort; Axxicom maakt deze niet schoon, is dit het beleid van onze gemeente? Kunnen jullie dit voor ons uitzoeken? Met vriendelijke groet, Marion