Oude bomen verplant je niet!

7 februari 2017

Oude bomen verplant je niet!

Bij de raadsvergadering van  26 januari heeft de SP aan wethouder van Swam een zogenoemde ‘waan van de dag vraag’ gesteld over de voorgenomen verplichte verhuizing van 20 bewoners van zorgcentrum Henricus in Wamel. Henricus stopt namelijk om bedrijfseconomische redenen met de huisvesting en de zorg voor mensen met een lichte zorgindicatie. Het huis is niet meer rendabel en de bewoners zullen het vertrouwde dorp moeten verlaten en noodgedwongen moeten verhuizen naar het Elisabeth in Beneden Leeuwen. De bewoners kregen hier de woensdag voor de raadsvergadering een brief over die zorgde voor onrust bij een deel van de bewoners. De SP vroeg aan de wethouder 1. Of hij op de hoogte was van deze verhuizing. 2. Wat hij er van vond, en 3. Of hij er iets aan kon doen. De wethouder zei dat hij niet op de hoogte was en dat hij er verder niets over kon zeggen. We moesten maar te rade gaan bij Zorgroep Maas en Waal, de beheerder van het Henricus. De Overige partijen, waaronder FD en VVD vonden dat er geen tamtam moest worden gemaakt want dan zou er maar paniek ontstaan. Vreemd, want de wethouder zou zich toch moeten bekommeren om het welzijn van alle inwoners, ook de bewoners van een zorgcentrum. De SP weet graag wat er in de gemeente speelt. Raadsleden Willeke van Ooijen en Gert Jan Joosen zijn daarom aanwezig geweest bij de informatie avond die op woensdagavond 1 februari plaats vond in het Henricus. Hans van Herwijnen, regiomanager bij Zorggroep Maas en Waal gaf een presentatie over de voorgenomen plannen. Hier uit bleek het volgende:

1. De sluiting treft 20 bewoners waarvan 3 tijdelijk, 5 met een complexe zorgvraag en 4 met, na herindicatie, waarschijnlijk ook een complexe zorgvraag.
  2. De zorggroep  kan/wil met de huidige staat van het gebouw geen zware zorg leveren en de lichte zorg verdwijnt door regeringsbeleid.
  3. De cliëntenraad is al in december om advies gevraagd en dit advies was positief. Toch kwam dit besluit als een verrassing volgens de voorzitter van de cliëntenraad.
  4. De wethouder is bewust pas op de hoogte gebracht ná de informatie avond waarop de bewoners zijn geïnformeerd.
  5. De SP is van mening dat de communicatie geen schoonheidsprijs verdient: zoals het nu gegaan is, is er absoluut niet naar mensen geluisterd en zijn de bewoners voor een voldongen feit gesteld.
  6. De zorggroep betaalt en regelt de verhuizing naar Elizabeth. De Cliëntenraad controleert of de zorggroep de afspraken nakomt.
  7. De verhuizing vindt plaats op één dag in juni. Mensen kunnen ook naar een ander zorgcentrum als daar op die dag toevallig plaats is. Eerder verhuizen, als er plaats is, is niet toegestaan. De reden hiervan is, zo werd verteld, dat de zorggroep niet wil dat er nog een klein groepje overblijft. Op deze manier wordt er natuurlijk geen rekening gehouden met de wensen van de bewoners.
  8. Positief is dat alle verzorgenden mee verhuizen met de bewoners. Er is toegezegd dat niemand zijn baan verliest.

De SP raadsleden vroegen zich natuurlijk af wat er nu met het Henricus gaat gebeuren en stelden die vraag aan Hans van Herwijnen. “het Henricus wordt geschikt gemaakt voor scheiden van wonen en zorg” aldus de heer van Herwijnen. Wat betekent dat nu?

In het Henricus komen een aantal zorggeschikte huurwoningen. Wie zich afvraagt of de zorggroep zich gaat begeven op de woningmarkt: deze vraag kan met JA, beantwoord worden. De woningen komen in beheer van een stichting, ST. Jan, die onderdeel is van Stichting zorggroep Maas & Waal Holding. Kassa, voor de zorggroep! Want deze int de huur en kan daarnaast ook de zorg leveren wanneer die nodig is. Mensen die er voor in aanmerking komen, lees: die het kunnen betalen, kunnen na de verbouwing natuurlijk herplaatst worden. In Druten, Ewijk en Beuningen is de huur van dergelijke woningen tussen de 620 en de 835 euro exclusief servicekosten. Daar komen uiteraard de kosten van de zorg, die ingekocht kan worden bij de zorggroep, nog bij. De SP vindt deze dubbelfunctie van zorgaanbieder en verhuurder niet wenselijk. Als verhuurder is de zorggroep natuurlijk gericht op het maken van winst terwijl het welzijn van de mensen centraal zou moeten staan. De SP gaat hierover dan ook vragen stellen aan de wethouders Bos van wonen en wethouder van Swam van zorg en welzijn.

De oorzaak van dit alles ligt natuurlijk bij het beleid van onze regering, VVD en PvdA. De SP heeft zich al in 2014 verzet tegen de plannen van het kabinet om van de 1300 verzorgingshuizen in Nederland er 800 te sluiten. Zoals werd voorspeld moeten ouderen gedwongen verhuizen en komen mensen die een plaats nodig hebben het verzorgingshuis niet meer in terwijl zij die zorg wel nodig hebben. Ook in West Maas en Waal stonden toen al kamers leeg. Dit was voor de SP een teken aan de wand. Uiteindelijk maar helaas heeft de SP weer gelijk gekregen. Ouderen die hun hele leven hard gewerkt hebben, worden nu gewoon aan de kant gezet. Het zal je gebeuren dat je het dorp moet verlaten waar je kinderen zijn opgegroeid, waar je lief en leed deelt met vrienden die nog in de buurt wonen, waar je af en toe een wandeling maakt naar je vertrouwde supermarkt op de hoek. Tijdens de informatie avond bleek dat veel mensen ‘gelaten’ reageren. ‘Er zal wel niets meer aan te doen zijn’. Enkelen zien ook positieve kanten aan de verhuizing. Wat de SP West Maas en Waal belangrijk vindt is dat alle opties om de huidige bewoners in Henricus te laten blijven goed onderzocht zijn en dat niet alleen van uit bedrijfs- economische motieven gekeken is. Wat wij echter zien is een zorggroep die zich opwerpt als verhuurder en die ouderen ziet als producten waar winst op te behalen is! Dat willen we niet accepteren. Onze ouderen verdienen beter. Daarom zeggen wij nog steeds, zoals in 2014, Verplicht Verhuizen? Ik dacht het niet!