Daar lusten de honden geen brood van

9 maart 2017

Daar lusten de honden geen brood van

Foto: wallpaperama

Alle aandachtige lezers van mijn dierenfabels die hadden verwacht dat er op korte termijn weer een stukje van mijn hand zou verschijnen, hebben even moeten wachten. Ik heb het bijzonder druk gehad de afgelopen 2 weken, want zoals u misschien wel weet er zijn verkiezingen en de tomaat moest ook gepromoot worden. Maar nu is het tijd voor het laatste gemeentenieuws. Op donderdag 23 februari was het weer flink bal in de raadszaal van het gemeentehuis want de raad moest beslissen over het heikele agendapunt de geurverordening. Eigenlijk moest daar gewoon staan ‘het voortbestaan van het plan ‘De Gouden Kans’, maar dat zou te veel bombarie opleveren dus werd gekozen voor een veel neutralere term dan bovengenoemde geurverordening. Want dat het bombarie opleverde daar kunt u van op aan.

De raadszaal zat vol met betrokken inwoners, die hoopten op een beetje clementie van de door hen gekozen volksvertegenwoordigers. Want laten we wel wezen, die Gouden Kans betekent voor veel omwonenden, vooral voor diegenen die aan de rand van Appeltern wonen, een hoop overlast. En dat wilden deze betrokkenen de politiek laten weten. Er waren insprekers die de raadsleden opriepen om rekening te houden met hun woongenot en rust want ja, ze hadden niet verwacht om in de buurt te komen zitten van een megalomaan recreatiepark met 1000 bedden. De raadsleden van FD, VVD en Sociaal Maas en Waal op hun beurt luisterden geduldig en naar het leek betrokken naar deze schrijnende verhalen. Maar nadat ze alle emoties hadden aangehoord bleek dat ze niets gaven om de hartenkreet van de Appelternse bevolking en kwam er de motie op tafel om de boer in kwestie uit te kopen. Hiermee werd  in wezen het recreatiepark gefaciliteerd, want natuurlijk had het stimuleren van de economie voorrang op de wens voor rust en woongenot van de omwonenden. Allerlei drogredenen werden op tafel gelegd. Het CDA in de persoon van Frans van Gelder verweet de omwonenden dat ze hadden moeten weten dat de gemeente al in 2005 de omgeving had bestempeld als grootschalig recreatiegebied en dat ze nu geen recht van spreken hadden. De VVD had maar een motief. De Gouden Kans moest er komen want dat zou een impuls geven voor de werkgelegenheid, dat zou meer banen opleveren en West Maas en Waal zou opstomen in de vaart der volkeren op werkgelegenheidsgebied. En de grootste partij in de raad, de FD was het volkomen eens met haar partner in crime. Als u nou zou denken en de oppositiepartijen dan? Sociaal Maas en Waal, de naam zou het eigenlijk al moeten verraden, zou toch voor ons op moeten komen. Maar nee, deze partij zat daar met boter op haar hoofd. Want alleen de insiders onder ons weten dat één van de initiatiefnemers van de Gouden Kans toevallig ook op de lijst van SMW staat. Dat zou dus die vreemde draai kunnen verklaren  van de partij die altijd aandacht vraagt voor het milieu en de leefomgeving in West Maas en Waal. Dan blijkt gewoon, dat ondanks het milieuvriendelijke gebazel, het economische maar vooral ook het eigen belang de boventoon voert bij deze partij.

Gouden Kans of Gouden Strop?
Inderdaad beste lezer er was maar één partij die wel rekening wilde houden met de omwonenden en ook alle andere inwoners uit West Maas en Waal. Wij vinden het wel belangrijk, dat de inwoners uit deze streek kunnen genieten van de rust en de mooie omgeving. Zij hebben veel geld betaald voor een woning met de gedachte daar prettig en ongestoord te kunnen leven. Bij ons staan dus de mensen voorop en niet de belangen van een paar grote ondernemers uit Druten die zich niet bekend willen maken. Die andere ondernemers uit West Maas en Waal voor hun karretje spannen en als stroman laten fungeren. Daarom ging Willeke van Ooijen flink in tegen de voorgestelde motie. Dat zinde de andere raadspartijen niet. De SP diende een kopje kleiner gemaakt te worden tijdens de raad, want anders vorm je geen gesloten bolwerk naar “de burger “ toe. En vooral in dit soort heikele kwesties is het zaak één front te vormen tegen “de burger”. Al met al praktijken waar de honden geen brood van lusten. Het eind van dit verhaaltje was dat alle betrokken Appelterners met een illusie armer weer naar huis gingen, want de motie werd met grote meerderheid aangenomen met hulde aan de achterkamertjespraktijken. . Hieruit blijkt maar weer dat deze coalitie van FD en VVD en zelfs partijen als CDA en SMW helemaal niet geïnteresseerd zijn in de inwoners die hen gekozen hebben, maar slechts de belangen van ondernemers willen dienen.

Foto: http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2015/11/debtconsolidation.jpg

Wat deze volksvertegenwoordigers echter vergeten is dat ze, door de boer in kwestie uit te kopen, de gemeente opzadelen met een schuld. Als het hele Gouden plannetje niet doorgaat, heeft onze gemeente heel veel geld betaald voor een simpel stuk weiland. Het project De Gouden Kans zou voor de  gemeentekas wel eens kunnen veranderen in De Gouden Strop.

Gert Jan Joosen, raadslid SP West Maas en Waal

Reacties

Dag Gert Jan, helaas een juiste weergave van deze avond. Jammer dat zo'n mooie dorpskern zo wordt uitonderhandeld. Sinds 2005 is de wereld drastisch verandert. Star vasthouden aan een besluit van 12 jaar geleden is wel erg gemakkelijk. Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald!