h

Feiten over de Zandstraat

4 maart 2018

Feiten over de Zandstraat

Hoewel de SP zich al ruim 5 jaar druk maakt om de Zandstraat, en al die tijd nauwelijks gehoor kreeg bij de overige partijen in West Maas en Waal, is de straat met 21 maart in het vooruitzicht onderwerp van gesprek geworden op sociale media en in debatten. De SP heeft in het verleden voorgesteld om verkeersmaatregelen te treffen en één daarvan is het instellen van eenrichtingsverkeer. Omdat dit mogelijk ook nadelen met zich meebrengt wil de SP dit in ieder geval een periode op proef uitproberen. Mocht na deze periode blijken dat eenrichtingsverkeer niet werkt, dan kunnen er andere (duurdere) maatregelen getroffen worden. 

De SP heeft dit niet zomaar bedacht. Al in 2011 is er contact opgenomen met een verkeersdeskundige van Veilig Verkeer Nederland die de situatie ter plekke heeft bekeken (het rapport hierover vind u in het dossier Zandstraat elders op deze pagina). Maar ook in 2016 heeft de SP een verkeerskundige in de arm genomen, namelijk Jeroen Kuijpers, werkzaam als onderzoeker en adviseur bij een bureau dat zich bezig houdt met mobiliteitsvraagstukken op het gebied van verkeer, mobiliteit, infrastructuur, parkeren en openbaar vervoer. Hij heeft de situatie ter plekke bekeken en beoordeeld. 

Een van de opmerkingen is: 'Voor de uitstraling en de beleving van de Zandstraat als prettig winkelgebied is het aan te raden om de weg duidelijker in te richten. Het vereenvoudigen van de verkeerssituatie is niet alleen een kwestie van inrichting maar ook van keuzes van de gewenste verkeersstromen'. 

'Het gebrek aan ruimte voor een goede verkeersafwikkeling van alle verkeerssoorten kan eenvoudig opgelost worden door éénrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer in te stellen. Een dergelijke maatregel zorgt voor een rustiger straatbeeld en komt ook de oversteekbaarheid ten goede'

Als tegenargument voor eenrichtingsverkeer wordt genoemd: 'nadelen van éénrichtingsverkeer zijn het verplaatsen van verkeer naar andere straten, verhoging van de snelheid van het gemotoriseerd verkeer en afname van de bereikbaarheid'.

Dit hoeft echter niet zo uit te pakken volgens Jeroen Kuijpers want: 'de verhoging van de snelheid door het instellen van éénrichtingsverkeer is een mogelijk bij-effect. Dit hangt samen met de intensiteit en inrichting. Een fiets(suggestie)strook kan de rijbaan visueel vernauwen, waardoor snelheidsverhoging niet hoeft op te treden. In een 30 km/u gebied dienen  hoge snelheden voorkomen te worden met fysieke snelheidsremmende maatregelen. Deze maatregelen kunnen goed gecombineerd worden met oversteekplaatsen. Een drempel is voor langzaam verkeer juist een ideale oversteekplaats zonder niveauverschillen'

De SP wil in eerste instantie een proefperiode van minimaal drie maanden eenrichtingsverkeer. Op termijn zullen er echter nog aanvullende maatregelen genomen moeten worden. Wat voorop staat is de veiligheid voor de kwetsbare weggebruikers die niet per auto het winkelgebied bezoeken. Dit zijn over het algemeen de inwoners van Beneden Leeuwen. Voor inwoners uit de andere dorpen, die met de auto komen, zijn de toegangswegen de Trambaan, Beatrixstraat of het Zijveld. Dit zijn bestaande toegangswegen die door eenrichtingsverkeer niet noemenswaardig drukker zullen worden. 

Zie voor de rapportage van Jeroen Kuijpers de bijlage 

 

Reactie toevoegen

U bent hier