SP wil dorpsbanen in West Maas en Waal

20 maart 2018

SP wil dorpsbanen in West Maas en Waal

Foto: SP West Maas en Waal

De SP presenteert daags voor de verkiezingen een plan om verdringing van arbeid te voorkomen en mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan te helpen. Door de participatiewet worden mensen die nu een bijstandsuitkering hebben gedwongen om verplicht vrijwilligerswerk te doen met behoud van uitkering. Dit leidt tot een draaideurpolitiek met baantjes die niet tot vast werk leiden. Bovendien verdwijnen hierdoor de echte banen.

De SP wil daarom minimaal 30 nieuwe dorpsbanen (tot 32 uur per week, 120% wettelijk minimumloon) voor tal van belangrijke taken als wijkvegers, wijkonderhoud, toezicht, speeltuinbeheer, activiteitenbegeleiding, klusdiensten, boodschappendiensten, hulp bij sportclubs en al het andere waarvan West Maas en Waal nog socialer wordt. De helft van deze dorpsbanen zijn vaste banen voor 55-plussers die nu in de bijstand zitten en geen uitzicht hebben op werk. De andere 15 dorpsbanen zetten we in als tijdelijke banen (maximaal 3 jaar) waarmee mensen fatsoenlijk werk en inkomen hebben en voldoende ervaring opdoen om elders aan de slag te kunnen.

Aan alle jongeren onder tot 27 jaar garanderen we (na voldoende scholing) altijd werk. Het liefst bij een werkgever en als dit niet direct lukt dan kunnen jongeren altijd aanspraak maken op een tijdelijke dorpsbaan.

We sluiten een sociaal akkoord. We laten uitkeringsgeld voortaan werken voor werkzoekenden. Als een werkgever iemand aanneemt (minimaal 32 uur en 120% wettelijk minimumloon) die langer dan een jaar in de bijstand zit, dan krijgt deze werkgever altijd een loonkostensubsidie. We voeren hiervoor een uniek systeem in waarbij de loonkostensubsidie oploopt in de tijd naarmate iemand langer in de bijstand zit en langer aan het werk blijft. Hiermee voorkomen we misbruik door werkgevers wat weer veel bureaucratische controles scheelt. Elke langdurige uitkeringsgerechtigde in West Maas en Waal krijgt een rugzak met geld waarmee hij/zij werkgevers extra kan overtuigen hem of haar in dienst te nemen. Het schema ziet er als volgt uit:
1 jaar in de bijstand is 1 jaar loonkostensubsidie, 2 jaar in de bijstand is 2 jaar loonkostensubsidie,  3 jaar en langer bijstand is 3 jaar loonkostensubsidie.

Met dit plan wil de SP voorkomen dat de post op de begroting voor mensen met een bijstandsuitkering nog verder omhoogschiet. Daarnaast biedt dit plan meer uitzicht op echte banen én wordt voorkomen dat mensen langdurig onder de armoedegrens leven.