SP stelt vragen in Tweede Kamer over Bert’s Animal Verhuur in Appeltern

28 maart 2019

SP stelt vragen in Tweede Kamer over Bert’s Animal Verhuur in Appeltern

Op 19 maart berichtte de Gelderlander over de plannen van Bert Roelofs van Bert’s Animal Verhuur om een dierentuin te beginnen in Appeltern.  Tot verbazing van de West Maas en Waalse SP staat de wethouder niet onwelwillend tegenover dit plan, ook al is de ondernemer in het verleden meermaals beboet wegens handelen tegen de regels. Bovendien zijn er vele bezwaren van omwonenden en van organisaties voor dierenwelzijn die het een doorn in het oog is hoe deze ondernemer met zijn dieren omgaat. Tot nog toe was er geen vergunning voor  dit dierverhuurbedrijf. De rol van de gemeente hierin lijkt dubieus te meer omdat het dierverhuurbedrijf al minimaal 12 jaar gedoogd wordt. Dat komt omdat deze ondernemer het trucje uithaalt om steeds opnieuw een vergunning aan te vragen. Het plan voor de dierentuin is namelijk niet nieuw en bestond in 2012 al.

De omwonenden trekken tot nu toe telkens aan het kortste eind omdat de gemeente de belangen van een ondernemer boven die van de inwoners lijkt te stellen. De SP vindt dat aan deze gedoogsituatie snel een eind moet komen. De praktijken van Bert’s Annimals zijn dusdanig bedreigend voor het dierenwelzijn en de leefomgeving dat hierover op verzoek van de afdeling vragen zijn gesteld aan minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit in de tweede kamer. De vragen die gesteld zijn door SP tweede kamerlid Frank Futselaar zijn onder aan dit bericht in te zien.

Ook de SP fractie in West Maas en Waal zal voor de vergadering van 4 april vragen stellen over het voornemen van Bert's Animal Verhuur.

Reacties

Laat die man aub geen vergunning krijgen en dat t niet meer gedoogd wordt om dieren te houden!! Laat staan bij een dierentuin beginnen! Nog meer dierenleed!!! Schande!!