Kinderpardon

22 februari 2012

Kinderpardon

SP West Maas en Waal roept de gemeente op het kinderpardon te steunen.

Limburgser dan vlaai, Noord-Hollandser dan kaas. Frieser dan de Elfstedentocht, Zeeuwser dan het meisje, Maas en Waalser dan een Braoier of Bommelaer. Dat zijn de kinderen die ons land moeten verlaten. 14 jaar oud, 10 jaar in Nederland. 9 jaar oud, 8 jaar in Nederland. 13 jaar oud, 13 jaar in Nederland.

Als deze kinderen worden teruggestuurd komen ze in een land waar ze vreemden zijn, de taal niet spreken en soms zelfs gevaar lopen. Wie wil dit laten gebeuren? Gelukkig zijn deze schrijnende situaties ook doorgedrongen in de Tweede Kamer wat geleid heeft tot een initiatiefwetsvoorstel.

Inmiddels hebben meer dan 70 gemeenten een motie aangenomen waarmee er bij Minister Leers op wordt aangedrongen om kinderen niet terug te sturen naar het thuisland van hun ouders en dit wetsvoorstel aan te nemen als een zogenaamd kinderpardon. Ook is er een website, www.kinderpardon.nu   waarop U de initiatiefwet kunt steunen.

De SP in West Maas en Waal heeft een dringend beroep op het college van Burgermeester en Wethouders en de raadsleden gedaan om de minister van Immigratie en Asiel, alsmede de Tweede en Eerste Kamer, op te roepen om een initiatiefwetsvoorstel te steunen, op grond waarvan dreigende uitzetting van kinderen wordt voorkomen..

Het wetsvoorstel dat in de Tweede Kamer zal worden ingediend door PvdA en ChristenUnie wordt ook wel de wortelingswet genoemd en gaat specifiek in op de situatie van minderjarige asielzoekers die een groot deel van hun jeugd in Nederland hebben doorgebracht.

Wij als SP menen dat College en raadsleden ook over de grenzen van de gemeente heen moeten kunnen kijken en invloed uit moeten oefenen op het landelijk beleid.

Tevens doen wij een beroep op u , lezer van onze website. Stuur ook een brief of mail aan het College van West Maas en Waal met het verzoek om het Kinderpardon te steunen.

Het adres van B&W is Dijkstraat 11, 6658 AG Beneden-Leeuwen of

per mail naar info@westmaasenwaal.nl

Voorbeeldbrief:

Geacht College,

In vele Nederlandse gemeenten is onrust ontstaan over het uitzetten van goed geïntegreerde en hier al lang verblijvende kinderen door het huidige kabinet.  Ook West Maas en Waal blijft van dat beleid niet verschoond. Inmiddels hebben meer dan 70 gemeenten een motie aangenomen waarmee er bij Minister Leers op wordt aangedrongen om kinderen niet terug te sturen naar het land van herkomst van hun ouders en dit wetsvoorstel aan te nemen als een zogenaamd kinderpardon. Ik doe een dringend beroep op u om het initiatiefwetsvoorstel, ook wel wortelingswet genoemd, te ondersteunen. zodat dreigende uitzetting van deze kinderen wordt voorkomen.

Hoogachtend,