De ezel

17 november 2015

De ezel

Foto: SP

Na de aap van vorige week is het nu de beurt aan de ezel. Vorige week kwam in de raad van West Maas en Waal de samenwerking op bedrijfsvoering aan de orde. De vraag is of West Maas en Waal kan gaan samenwerken met Druten, Wijchen, Beuningen of Nijmegen.

En er kwam heel wat over de raadstafel heen. Struisvogels, treinen, boten, oude vrijsters, huwelijken, het ene been in Dreumel en het andere in Appeltern enz. De gebruikte beeldspraak hierboven werd tijdens de raadsvergadering volop gebezigd.
Maar de SP wil op één dier in het bijzonder de aandacht richten, want dat dier kwam nu net niet aan de orde tijdens deze raadsvergadering. We bedoelen hierbij de ezel. Als het namelijk aan de coalitie en het college ligt blijven we als gemeente zelfstandig en wordt al het aanbod van andere gemeentes om samen te werken op het gebied van bedrijfsvoering overboord gegooid. En daar komt nu die ezel om de hoek kijken. Want hebben we al niet eerder zoiets meegemaakt? Hebben we niet geleerd van de fouten uit het verleden, ook al heeft onze gemeente meer als een ton leergeld betaald. Nu zou u misschien kunnen denken, deze coalitie is wijs en gaat zich niet nóg een keer stoten aan dezelfde steen. Maar dan kent u de raadsleden van de coalitie niet, die zijn inderdaad zo (onhandig) als die ezel. Ondanks alle tegenwerpingen van de oppositie bleven de raadsleden van FD en VVD stoïcijns vasthouden aan het eigen gelijk om niet te kiezen voor samenwerking met gemeenten in Maas en Waal. Als het aan de SP ligt is samenwerken niet een doel op zich maar gaan we samenwerken daar waar het iets oplevert. Maar ja, niet bereikte resultaten in het verleden, zijn hier dus duidelijk wel een garantie voor de toekomst.

Gert Jan Joosen, fractievolger

Lees hieronder de bijgevoegde motie