SP stelt vragen over de slechte bereikbaarheid van Vraagwijzer

6 maart 2015

SP stelt vragen over de slechte bereikbaarheid van Vraagwijzer

In de jongste raadsvergadering van 4 maart jl. heeft de SP vragen gesteld naar aanleiding van berichten die wij kregen over de slechte bereikbaarheid van Vraagwijzer.

Deze vragen waren:

1. De SP is benaderd door meerdere inwoners, die klachten hebben over de telefonische bereikbaarheid van Vraagwijzer. Vraagwijzer is het eerste contact, wanneer iemand hulp nodig heeft. De afgelopen weken zijn we door meerdere mensen gebeld met de klacht dat als ze naar Vraagwijzer bellen, er altijd een bandje komt met het verzoek om in te spreken. Vooral oudere mensen vinden dit vervelend en bellen net zo lang tot er een persoon aan de telefoon komt. Een meneer van 88 jaar heeft mede hierdoor een maand zonder hulp gezeten. Ook instanties die voor cliënten Vraagwijzer nodig hebben krijgen een bandje. We hebben de proef op de som genomen en zijn met diverse mensen op verschillende tijden gaan bellen. Niemand daarvan kreeg persoonlijk contact. Bent u bekend met het feit dat hulpvragers, die naar Vraagwijzer bellen tijdens kantooruren, niet persoonlijk te woord worden gestaan maar geconfronteerd worden met een bandje?

2. Weet u dat dit tot gevolg heeft dat vooral ouderen eindeloos blijven bellen om iemand in levende lijve aan de telefoon te krijgen?

3. Dit gegeven heeft mede tot gevolg gehad dat een oudere inwoner een maand zonder hulp heeft gezeten. Bent u het met de SP eens dat dit een onwenselijke situatie is?

4. Bent u het met ons eens, dat vooral de oudere hulpvrager behoefte heeft aan persoonlijk contact en bent u bereid dit aan te passen?

Bovenstaande vragen gehoord hebbende, antwoordde de wethouder dat hij het zelf niet geconstateerd heeft en hij is vooralsnog niet van plan hier iets aan te doen.

De SP vind dit een slechte zaak omdat vraagwijzer de toegangspoort tot zorg is. Slechte bereikbaarheid leidt ertoe dat mensen niet of te laat de zorg krijgen die ze nodig hebben.

Heeft u ook iets te melden over de zorg die u krijgt, bent u mantelzorger of zorgverlener? Dan kunt u uw vragen en opmerkingen kwijt bij ons meldpunt. (links op deze pagina of door op 'meldpunt' te klikken.