SP West Maas en Waal/ Druten legt zich niet neer bij PFAS stort Kaliwaal

17 oktober 2021

SP West Maas en Waal/ Druten legt zich niet neer bij PFAS stort Kaliwaal

Foto: Coby van der Kwaak - de Groot

Leden van de SP afdeling West Maas en Waal/ Druten hebben actie ondernomen inzake de stort van zwaar vervuild slib in de Kaliwaal. Gedeputeerde Drenth heeft toestemming gegeven aan K3-Delta, om de zwaar - met PFAS- vervuilde grond te storten in het prachtige natuurgebied tussen Boven Leeuwen en Druten. De SP is hier fel op tegen. PFAS is niet afbreekbaar, en hoort derhalve niet in het milieu thuis. De SP acht de kans zeer groot dat grond en drinkwater in het gebied onherstelbaar vervuild wordt. SP WMW/Druten heeft het SP Kamerlid Sandra Beckerman verzocht vragen te stellen in de Tweede Kamer. Deze vragen zullen binnenkort worden voorgelegd aan demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat Barbara Visser.

De frequente hoogwaterstanden zullen de sliblagen waaronder het PFAS ligt opgeslagen aantasten.

Foto: De Gelderlander / De Gelderlander
 In het verleden is al gebleken dat vlees van vee in dit soort uiterwaarden niet meer voor consumptie geschikt is vanwege hoge gifgehaltes. SP ziet deze stort als een bedreiging voor de volksgezondheid. Het RIVM meldt dat van PFAS bekend is dat PFAS effect heeft op het imuunsysteem, de voortplanting en ontwikkeling van het ongeboren kind. Het levert problemen op voor dieren in de top van de voedselketen.

Foto: De Gelderlander / De Gelderlander