SP sluit zich aan bij protest tegen ondergronds inzamelen AVRI in Rivierenland

27 mei 2018

SP sluit zich aan bij protest tegen ondergronds inzamelen AVRI in Rivierenland

Foto: SP West Maas en Waal

Ongetwijfeld heeft u de afgelopen weken de berichtgeving over het ondergronds inzamelen en de tariefverhoging van de AVRI gevolgd. Op de sites van De Gelderlander editie Maas en Waal, editie Rivierenland en CulemborgZo.nl was te lezen dat veel inwoners, net als het gemeentebestuur van Tiel en West Maas en Waal, tegen dit plan zijn. Om de krachten te bundelen en de mogelijkheden te verkennen heeft de SP al op 14 mei een brief gestuurd naar raadsleden en besturen van seniorenverrenigingen in West Maas en Waal. Van deze laatste heeft de SP positieve reactie ontvangen. Twee raadsleden van de FD reageerden negatief op persoonlijke titel. Hoewel wij nog wachten op andere, hopelijk positieve reacties, hebben wij besloten om vast contact op te nemen met tegenstanders in de andere gemeenten. Hieronder vindt u de brief aan de raadsleden en seniorenverenigingen.

Aan de inwoners en seniorenverenigingen van de gemeente West Maas en Waal:

De gemeente West Maas en Waal maakt deel uit van een zogenaamde Gemeenschappelijke Regeling  (een samenwerkingsverband met 9 andere gemeenten in Rivierenland).  Dat heeft er voor gezorgd dat de raad van onze gemeente geen enkele zeggenschap heeft over het plaatsen van ondergrondse afvalcontainers. Namelijk 8 van de 10 deelnemende gemeenten van de Gemeenschappelijke Regeling AVRI waren voor plaatsing. Onze gemeenteraad was unaniem tegen dit onzalige plan. Voor alle duidelijkheid,  de SP is hier nog steeds zwaar op tegen.

Zelfs het plannen van de locaties van deze ondergrondse afvalcontainers wordt door het college van B&W nu uit handen gegeven aan de AVRI. Dit in tegenstelling tot onze wens, dat mochten deze ondergrondse containers er komen, er in ieder geval overleg zou zijn met seniorenverenigingen in onze gemeente over die locaties.
Helaas is hier tot nu toe niets aan gedaan terwijl men aan de andere kant roeptoetert dat de mening van de burger ertoe doet. Daarom dit initiatief om te bekijken wat we samen met onze inwoners kunnen bereiken om dit plan tegen te houden dan wel te vertragen. Wij willen er In ieder geval voor zorgen dat mensen kunnen meebeslissen over de plek waar de containers komen en over de voortgang en/of uitwerking van het plan. Nog beter is het wanneer het hele plan van tafel gaat.

Veel andere gemeenten in ons land hebben er inmiddels van afgezien om afval ondergronds in te zamelen wegens allerlei redenen.

1. Het inzamelen van afval op deze manier is niet voordeliger voor het milieu.
  2. Bij veel inzamelpunten is er overlast van afval naast de bakken als ze plotseling vol blijken te zijn.
  3. Deze ophoping van afval buiten de ondergrondse container trekt allerlei ongedierte aan.
  4. Uw privacy is waarschijnlijk niet gewaarborgd als u gebruikt moet maken van een voor deze containers te gebruiken pasje.
  5. Het gesleep met afval zal voor een aantal mensen onmogelijk zijn.
  6. Voor veel inwoners die het aangaat is het niet gemakkelijk om steeds maar weer iemand uit de omgeving te vragen en mensen daarmee tot last te zijn.

Graag willen wij met inwoners in contact komen om eventuele reacties te bundelen.Ideeën en argumenten om samen te vatten dat we dit eigenlijk niet willen met zijn allen zijn ook welkom. De bedoeling is om duidelijk te maken dat zowel politiek als inwoners niet achter de plannen van de AVRI staan en gehoord willen worden.

Wij roepen hierbij alle andere partijen in onze gemeenteraad op ons bij dit initiatief te steunen.

Met vriendelijke groet namens de SP fractie in de gemeenteraad:

Willeke van Ooijen                                                                                              Geert de Jong

Reacties

Mag wat kosten bij avri.wel schandalig .je bent een paar uur bezig met scheiden.swinters krijg je een hoop valpartijen van ouderen en zomers veel ongedierte van vuil dat er naast geplaatst worden bij volle containers.spreek uit ervaring het ziet er dan niet uit bij die containers. Erg dom dit plan en je handen ontsmetten want iedereen zit aan die handvatten .word echt een zooitje.