Stop de huurverhoging

Stop de huurverhoging

Foto: SP / www.sp.nl/stopdehuurverhoging

Beste huurder,
"Grote kans dat je er al een brief over hebt gehad: de minister en veel huurbazen verhogen ook dit jaar weer de huren. Wij vinden dat bizar, want huurders betalen nog steeds voor de vorige crisis". Dat zegt Sandra Beckermann, lid van de Tweede Kamer voor de SP. Vorig jaar had al de helft van de huurders moeite om de huur te betalen en van velen lopen de inkomsten terug.

Foto: SP Gelderland / www.sp.nl/stopdehuurverhoging
De minister heeft de maximale huurverhoging voor de sociale sector vastgesteld (5.1 % voor inkomens tot € 43.574 en 6,6 % voor de inkomens boven de 43.574). In de vrije sector mag de huur nog verder omhoog. Alle verhuurders kunnen zelf kiezen of ze de huurverhoging doorvoeren. Enkele corporatties  in het land hebben de huurverhoging vanwege Corona al uitgesteld.

De Kernen, de woningbouwcorporatie in Maas en Waal en rivierenland, heeft de huurverhoging vastgesteld op 2.6 %, volgens hen is dat inflatiecorrectie. Maar heb jij ook inflatiecorrectie ontvangen bij je  inkomsten? Nee, sterker nog, op het moment verliezen veel mensen hun baan door de coronacrisis en hebben daardoor moeite om de huur te betalen. Het CBS heeft al enkele cijfers over wie financieel de zwaarste klappen vangen door de coronacrisis: dat blijken jongeren en mensen met een laag inkomen te zijn.

Nu denk je misschien dat de verhuurders in de problemen komen als we de huren bevriezen. Daarom heeft de SP in de Tweede Kamer ook voorgesteld om corporaties die getroffen worden te compenseren. Al veel langer strijden wij voor het afschaffen van de verhuurderheffing en andere onrechtvaardige belastingen zodat er geïnvesteerd kan worden in het verlagen van de huren, nieuwbouw, verbetering en verduurzaming van huurwoningen. Maar huurders laten opdraaien voor de kosten is natuurlijk sowieso geen oplossing.

Nu kunnen we twee dingen doen: opgeven óf doorgaan. Wij kiezen
voor dat laatste. We hebben nog tot 1 juli om de huurverhoging van tafel te krijgen.

In de Eerste Kamer heeft een meerderheid zich uitgesproken voor de door de SP ingediende motie om de huren te bevriezen, dus om de huurverhoging te stoppen. Met deze actie kunnen we druk zetten op verhuurders en op de minister om de motie uit te voeren.

Maar daar ben jij bij nodig. Samen met zoveel mogelijk huurders en sympathisanten kunnen we de druk op huurbazen en de minister opvoeren om de huurverhoging van tafel te vegen.

Wij roepen alle huurbazen van Nederland op om de huur niét te verhogen, want 0% is genoeg. Steun jij deze oproep? Ga naar

www.sp.nl/stopdehuurverhoging

Samen staan we veel sterker en samen kunnen we winnen.

Voor direct contact met de afdeling SP West Maas en Waal graag het contactformulier op deze pagina invullen.