Asbest in het park in Wamel

5 september 2013

Asbest in het park in Wamel

Deze week werden de inwoners van Wamel onaangenaam verrast door het bericht in de Gelderlander dat er in het park de grote gemeente asbest gevonden was. Volgens een woordvoerder van de gemeente West Maas en Waal viel niet uit te sluiten dat er op andere plekken in het park ook asbest zou liggen. Toch zou er geen verder onderzoek naar worden  gedaan .

Het hele park minutieus uitkammen zou volgens de gemeente een te kostbare operatie zijn. Bovendien vond  al bodemonderzoek plaats voor de opknap van het park. Er werd toen geen asbest aangetroffen. Het gebied rond de gymzaal en langs het pad zal zo snel mogelijk afgegraven worden en de vervuilde grond wordt afgevoerd. Wij hebben als SP direct een brief gestuurd naar het College en de raad van West Maas en Waal waarin wij onze bezorgdheid uiten over de opstelling van de gemeente en hebben ook geëist dat de gemeente op korte termijn een informatieavond voor de bewoners en omwonenden gaat organiseren.

Wij vinden de reactie van de gemeente namelijk zeer onverschillig en begrijpen niet dat er geen verder onderzoek naar asbest wordt verricht. Het gaat hier om de gezondheid van mensen die in het verleden daar geweest zijn. Deze zomer is er bijvoorbeeld nog een vakantieweek voor kinderen georganiseerd op de plek waar het asbest nu is gevonden. Als SP snappen wij het dat de inwoners uit Wamel zich grote zorgen maken en wij eisen dan ook dat de gemeente West Maas en Waal op korte termijn actie gaat ondernemen!

Wordt vervolgd.