Raadsvoorstel 'Inzameling papier' met steun van de SP aangenomen

22 juni 2015

Raadsvoorstel 'Inzameling papier' met steun van de SP aangenomen

Het raadsvoorstel 'Toekomst inzameling papier of kleine afvalstromen' is in de raadsvergadering van 11 juni jongstleden met steun van de SP aangenomen. Naar aanleiding van dit raadsvoorstel is in de raadsvergadering op dit punt ingesproken door Herman van Ooijen, organisatiesecretaris van de SP West Maas en Waal en coördinator van het uitdeelpunt van de Voedselbank te Beneden Leeuwen.

Herman sprak de raad als volgt toe: "Ik heb gehoord dat er plannen zijn om de papierinzameling door verenigingen te laten vervangen door inzameling van kleine apparaten en kleding. U verwacht ook dat de inzameling van kleding meer gaat opbrengen. Ik betwijfel dat om de volgende reden: sinds het uitdeelpunt van de voedselbank geopend is, zoeken veel inwoners in Maas en Waal regelmatig contact met mij omdat ze gebruikte kleding en textiel een goede bestemming willen geven. Kleding die op deze manier ingezameld wordt gaat naar de kledingbank in Tiel. Heel vaak krijg ik de opmerking dat men het liever aan de kledingbank geeft dan dat de kleding in de kledingcontainer wordt gedeponeerd. Mensen willen het gevoel hebben dat de kleding op de juiste plek terecht komt. Het idee dat de vezelindustrie er isolatiematten van maakt stimuleert de mensen niet om iets voor het milieu te doen, en een goed doel doet dat wel. Daarnaast denk ik dat de verenigingen teveel belast worden als ze alle kleine apparaten op moeten halen. Ook zal het niet genoeg opleveren om als vereniging van te kunnen bestaan. Daarbij moeten de mensen die langs de deur gaan om de kleine apparaten op te halen verzekerd zijn voor ongevallen en ook dat kost geld. Het zou goed zijn als de belangen van de verenigingen, dus onze inwoners, voorgaan op de belangen van de AVRI".

Door de motie die is aangenomen zal het college zich sterk maken om de papierinzameling voor de verenigingen te behouden. Uiteindelijk beslist het bestuur van de Regio of onze gemeenteraad haar zin krijgt.