h

SP stelt vragen over 'onzintips' op vraagwijzer

17 januari 2015

SP stelt vragen over 'onzintips' op vraagwijzer

Foto: Willeke van Ooijen / foto van Gelderlander

De SP is stomverbaasd over de tips voor zorg en gezondheid die op de vernieuwde vraagwijzer www.vraagwijzerwestmaasenwaal.nl worden aangeboden. In november ontstond er nogal wat ophef in de media over deze tips die de gemeente Groningen op wij.groningen.nl had geplaats. Nu blijkt dat West Maas en Waal deze tips een op een heeft overgenomen. De tips waar het over gaat zijn ronduit denigrerend van toonzetting en doen het voorkomen alsof mensen zelf niet kunnen nadenken. 

Enkele voorbeelden: 

  • Als u vaker hetzelfde kopje gebruikt, heeft u minder afwas.
  • Als u een kruimeldief heeft, hoeft u waarschijnlijk wat minder vaak de stofzuiger te pakken.
  • Als u kookt, kunt u proberen alles zo veel mogelijk direct weer op te ruimen of schoon te maken.
  • Heeft u moeite met het doen van de was? Schaf een droger aan. U hoeft (het merendeel van) de was dan niet meer op te hangen.
  • Plaats uw wasmachine en droger beiden op een verhoging, zodat u minder hoeft te bukken. Een verhoger kunt u kopen bij de bouwmarkt.
  • U kunt er voor kiezen om uw hond korter uit te laten, maar dan wel vaker per dag. Dan komt uw hond toch aan beweging toe.
  • Tips om van het vrijen te kunnen genieten: Speeltjes kunnen uw plezier vergroten. U kunt die vinden bij een seksshop, maar ook de drogist heeft wel het een en ander, zoals glijmiddel en bijzondere condooms. U kunt ook iets bestellen bij een seksshop op internet.

Naast het feit dat mensen op deze manier niet serieus worden genomen, heeft het geven van Tips via internet nog een ander nadeel. Mensen gaan hierdoor minder snel naar een deskundige hulpverlener waardoor het signaleren van achterliggende problemen achterwege blijft. Op het eerste gezicht lijkt het een goedkope oplossing, op de lange termijn zal dit daarom averechts uitpakken. 

De SP heeft de wethouder een brief geschreven met de volgende vragen:

  1. Hoe lange staan de tips al op de website en weet u of er gebruik van wordt gemaakt?
  2. In sommige gemeenten staan de tips al een half jaar online, heeft u nagegaan wat de ervaringen hiermee waren?
  3. Wat waren de kosten voor de tips op www.vraagwijzerwestmaasenwaal.nl  en uit welk budget is dit gefinancierd?
  4. De teksten van de tips van Jalp/Elkander kunnen lokaal worden aangepast en aangevuld. Is hiervan bij het opstellen van de website gebruik gemaakt, of zijn de standaardtips overgenomen?
  5. Heeft u bij het inrichten www.vraagwijzerwestmaasenwaal.nl en het plaatsen van de tips advies gevraagd aan bijvoorbeeld de WMO adviesraad of deskundige instanties?
  6. Is het college het met de SP fractie eens dat enkele tips op www.vraagwijzerwestmaasenwaal.nl, zoals de hierboven aangehaalde voorbeelden, van een bedenkelijk niveau en van een denigrerende toonzetting zijn?
  7. Is het college het met de SP eens dat sommige tips die worden aangereikt niet altijd haalbaar zijn voor inwoners? Zoals het aanschaffen van een droger, kan een inwoner met bijvoorbeeld een bijstandsuitkering hier dan een bijdrage voor ontvangen?
  8. Is het college bereid om de tips op de website www.vraagwijzerwestmaasenwaal.nl  ook zelf nog eens kritisch tegen het licht te houden en waar nodig aan te passen?

Op de laatste vraag was het antwoord van de wethouder in De Gelderlander van 17-01-2015: 'we gaan niet de hele tekst van de vraagwijzer doorspitten. In principe geldt voor elke tip of elk antwoord: is dit voor mij aan de orde? " 

Wat ons betreft is het aan de orde of de gemeente tips plaats die ze blijkbaar zelf niet gezien hebben. Bovendien is het nog maar de vraag of de gemeente op de stoel van de hulpverlener moet gaan zitten en tips moet geven waarvan de kwaliteit bedenkelijk is. Volgens de SP is de cliënt hier niet mee gediend.

Reactie toevoegen

U bent hier